Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Rozwiązywanie układów równań typu y=ax2+bx+cy=dx+e

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.

Uczeń:

4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

5) analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności wyznacza liczbę rozwiązań w zależności od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność i wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów.

IV. Układy równań. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;

3) rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, postaci ax+by=ex2+y2+cx+dy=f lub ax+by=ey=cx2+dx+f.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje wykresy funkcji liniowej i kwadratowej do graficznego rozwiazywania układów równań

  • odczytuje liczbę rozwiązań układu równań na podstawie wykresów prostej i paraboli

  • odczytuje z wykresu współrzędne punktów wspólnych prostej i paraboli

  • tworzy i wykorzystuje algorytmy rozwiązywania układów równań

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analiza przypadku

  • dyskusja

  • gra dydaktyczna

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w grupach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

  • duże arkusze w kratkę z przygotowanym układem współrzędnych, mazaki

  • pięć pudełek podpisanych „a”, „b”, „c”, „d”, „e”, w których znajdują się kartoniki z liczbami

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie w parach przypominają informacje o wykresach funkcji liniowych i kwadratowych oraz graficznym rozwiązywaniu układów równań liniowych.

Faza realizacyjna:

  1. Pracując w parach metodą analizy przypadku, uczniowie analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” i  „Symulacja interaktywna”.

  2. Nauczyciel kontroluje pracę grup i wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  3. Uczniowie wspólnie wykonują polecenie umieszczone pod symulacją.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.
    Każda grupa otrzymuje trzy kartony z układem współrzędnych. Przedstawiciele grup losują liczby – współczynniki a, b, c, de z przygotowanych pudełek. Zadaniem grupy jest narysowanie interpretacji geometrycznej układu równań y=ax2+bx+cy=dx+e i odczytanie liczby jego rozwiązań.

  5. Grupa, która wykonała swoje zadanie najszybciej i najdokładniej zostaje nagrodzona przez nauczyciela oceną z aktywności.

  6. Wszystkie wykresy uczniowie zawieszają na tablicy, grupując według liczby otrzymanych rozwiązań.

  7. Uczniowie pracując w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne z części Sprawdź się. Nauczyciel kontroluje pracę, wyjaśnia wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów do ćwiczeń w rysowaniu interpretacji geometrycznej układów równań, a także do sprawdzania poprawności wykonanych przez siebie wykresów. Można wykorzystać ją, omawiając wzajemne położenie prostej i paraboli.