Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozwiązywanie układów równań typu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności wyznacza liczbę rozwiązań w zależności od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność i wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów.
IV. Układy równań. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
3) rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, postaci lub .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje wykresy funkcji liniowej i kwadratowej do graficznego rozwiazywania układów równań
odczytuje liczbę rozwiązań układu równań na podstawie wykresów prostej i paraboli
odczytuje z wykresu współrzędne punktów wspólnych prostej i paraboli
tworzy i wykorzystuje algorytmy rozwiązywania układów równań
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
gra dydaktyczna
Formy pracy:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
duże arkusze w kratkę z przygotowanym układem współrzędnych, mazaki
pięć pudełek podpisanych „”, „”, „”, „”, „”, w których znajdują się kartoniki z liczbami
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie w parach przypominają informacje o wykresach funkcji liniowych i kwadratowych oraz graficznym rozwiązywaniu układów równań liniowych.
Faza realizacyjna:
Pracując w parach metodą analizy przypadku, uczniowie analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” i „Symulacja interaktywna”.
Nauczyciel kontroluje pracę grup i wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie wspólnie wykonują polecenie umieszczone pod symulacją.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.
Każda grupa otrzymuje trzy kartony z układem współrzędnych. Przedstawiciele grup losują liczby – współczynniki , , , i z przygotowanych pudełek. Zadaniem grupy jest narysowanie interpretacji geometrycznej układu równań i odczytanie liczby jego rozwiązań.Grupa, która wykonała swoje zadanie najszybciej i najdokładniej zostaje nagrodzona przez nauczyciela oceną z aktywności.
Wszystkie wykresy uczniowie zawieszają na tablicy, grupując według liczby otrzymanych rozwiązań.
Uczniowie pracując w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne z części Sprawdź się. Nauczyciel kontroluje pracę, wyjaśnia wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów do ćwiczeń w rysowaniu interpretacji geometrycznej układów równań, a także do sprawdzania poprawności wykonanych przez siebie wykresów. Można wykorzystać ją, omawiając wzajemne położenie prostej i paraboli.