Dla nauczyciela
Autor: Ketty Kołomyjska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąty między odcinkami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria
3) Uczeń rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje budowę i własności graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego w obliczeniach katów między odcinkami w graniastosłupie,
wykorzystuje miary kątów do wyznaczania długości odcinków w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym,
stosuje technikę rzutu równoległego na płaszczyznę tworząc rysunki pomocnicze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
stoliki zadaniowe
Formy zajęć:
praca indywidualna i w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa miała do dyspozycji komputer.
Przebieg lekcji (2 jednostki lekcyjne):
Faza wprowadzająca:
Uczniowie metodą burzy mózgów omawiają możliwości wskazania kątów między odcinkami w graniastosłupie.
Następnie rysują w zeszycie model graniastosłupa zgodnie z zasadami rzutowania na płaszczyznę i zaznaczają wskazane przez nauczyciela kąty między odcinkami w tym graniastosłupie.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, ustalane są kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą stolików zadaniowych. Na stolikach znajdują się przykłady rozwiązanych zadań pokazujących wyznaczanie kątów między odcinkami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym.
Uczniowie w grupach rozwiązują zaproponowane ćwiczenia interaktywne i zagadnienia.
Faza podsumowująca:
Liderzy omawiają pracę swoich grup, zwracają uwagą na zadania, które sprawiały problem. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, dzieli się swoimi obserwacjami.
Grupy oceniają swoją pracę, wskazując swoje mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać obliczenia do domina matematycznego, o ile nie zostały wykonane na zajęciach lub ułożyć co najmniej dwa przykłady kostek domina pasujących do zaproponowanego zadania.
Materiały pomocnicze:
Graniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupachGraniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupach
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może polecić uczniom pracę dodatkową w 2‑3 osobowych grupach przygotowanie własnych kostek domina w wersji papierowej.