Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Prezydent RP a władza sądownicza
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
1) analizuje mechanizmy sprawowania władzy na podstawie literatury (np. fragmentów tekstu Książę Nicolo Machiavellego lub fragmentów tekstu Cesarz Ryszarda Kapuścińskiego);
2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie niezależności władzy sądowniczej;
charakteryzuje uprawnienia Prezydenta RP względem władzy sądowniczej;
analizuje pozycję ustrojową Prezydenta RP w stosunku do władzy sądowniczej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metaplan;
ćwiczenia interaktywne.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią fragmentu prezydenckiego przemówienia zawartego we „Wprowadzeniu”. W parach dyskutują, formułują i zapisują odpowiedzi na pytania postawione pod tekstem:
Jak rozumiesz słowa prezydenta Andrzeja Dudy, że dobrze funkcjonująca i sprawiedliwa władza sądownicza to jeden z absolutnych fundamentów każdego państwa, które jest prawdziwie demokratyczne i które chce dobrze funkcjonować?
Jaka jest rola głowy państwa w tym zakresie?
Dlaczego to właśnie Prezydent RP wręcza nominacje sędziowskie?
2. Chętne/wybrane osoby odczytują swoje odpowiedzi. Nauczyciel pyta pozostałych uczniów, czy zanotowali jakieś inne refleksje, i również prosi o ich odczytanie.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Metaplan. Uczniowie dzielą się na grupy sześcioosobowe i przygotowują metaplan, w którym rozważają problem „Pełna niezależność sądów i niezawisłość sędziów”. Powinien zawierać następujące elementy: odpowiedź na pytania:
Jak jest?
Jak powinno być?
Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
Wnioski.
2. Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci poszczególnych grup przedstawiają rezultaty pracy grupowej, a na tablicy powstaje wspólny, klasowy metaplan uwzględniający sugestie uczniów z różnych grup. Nauczyciel czuwa, by dyskusja była konstruktywna, nie nabrała zbyt banalnego, oderwanego od rzeczywistości lub radykalnego charakteru, komentując propozycje przedstawiane przez uczniów.
3. Praca z prezentacją multimedialną. Uczniowie w grupach zapoznają się z materiałem. Wspólnie wyjaśniają wątpliwości, a następnie wykonują dołączone do prezentacji ćwiczenie, korzystając z zasobów internetowych. Przedstawiciele zespołów prezentują rezultaty pracy na forum klasy.
4. Ćwiczenia 2–4 oraz 9. Uczniowie pracują nad odpowiedziami w parach, następnie weryfikują poprawność swoich odpowiedzi z inną parą i odnotowują rozbieżności i ewentualne inne problemy, które pojawiły się podczas ustalania prawidłowych odpowiedzi. Po upływie czasu wyznaczonego na rozwiązanie ćwiczeń chętne/wybrane osoby przedstawiają rezultaty pracy w parach, a reszta klasy koryguje lub uzupełnia odpowiedzi. Nauczyciel czuwa nad poprawnością ustalonych ostatecznie rozwiązań i w razie potrzeby dodatkowo wyjaśnia prawidłowe rozwiązania zadań.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1, 5–8 z sekcji „Sprawdź się” i porównują zgodność swoich rozwiązań z rozwiązaniami w e‑materiale.
2. Nawiązanie do ćwiczenia wprowadzającego – nauczyciel pyta, czy uczniowie uzupełniliby teraz swoje odpowiedzi na pytania postawione na początku lekcji.
Praca domowa:
1. Sformułuj odpowiedź Prezydenta RP na pismo RPO z ćwiczenia 7.
2. Napisz rozprawkę pt. „Prawo łaski – wady i zalety instytucji”.
Materiały pomocnicze:
List Prezydenta RP Andrzeja Dudy z okazji Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, prezydent.pl.
Piotr Winczorek, Komentarz do Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 2008.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 30 listopada 2016 r. o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego, prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa, prawo.sejm.gov.pl.
Pismo Rzecznika Praw Obywatelskich skierowane do Prezydenta RP, rpo.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja może zostać wykorzystane podczas przygotowania do lekcji powtórkowej dotyczącej prezydenckich prerogatyw.