Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Konflikty międzynarodowe i etniczne na obszarze Afryki – Sudan
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
13) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI w. na obszarze Afryki i Bliskiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia przyczyny konfliktów na terenie Sudanu;
analizuje przebieg konfliktów na terenie Sudanu;
ocenia skutki konfliktów na terenie Sudanu dla ludności cywilnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda jigsaw;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu: „Konflikty międzynarodowe i etniczne na obszarze Afryki –Sudan” i celów zajęć.
2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.
Faza realizacyjna
1. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do czterech. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
2. Uczniowie w parach zapoznają się z animacją Darfur – historia konfliktu. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie rozmawiają na temat kluczowych momentów konfliktu i wykonują ćwiczenie 1 do animacji.
3. Uczniowie przechodzą do dyskusji: „Czy jest możliwe pokojowe współżycie przedstawicieli różnych grup etnicznych i religijnych w Sudanie i Sudanie Południowym?”. Na koniec rozmowy wybrana osoba przedstawia wnioski, a uczniowie umieszczają je w ćwiczeniu 2 do animacji.
4. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia wskazane przez nauczyciela, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca
1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
2. Uczniowie rozwijają zdanie: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…”.
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
2. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
1. Konrad Piskała, Sudan. Czas bezdechu, Warszawa 2010.
2. Meredith Martin, Historia współczesnej Afryki, Warszawa 2020.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z animacją Darfur – historia konfliktu, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.