Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Konflikty międzynarodowe i etniczne na obszarze Afryki – Sudan

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

13) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI w. na obszarze Afryki i Bliskiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia przyczyny konfliktów na terenie Sudanu;

  • analizuje przebieg konfliktów na terenie Sudanu;

  • ocenia skutki konfliktów na terenie Sudanu dla ludności cywilnej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda jigsaw;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu: „Konflikty międzynarodowe i etniczne na obszarze Afryki –Sudan” i celów zajęć.

2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.

Faza realizacyjna

1. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do czterech. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

2. Uczniowie w parach zapoznają się z animacją Darfur – historia konfliktu. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie rozmawiają na temat kluczowych momentów konfliktu i wykonują ćwiczenie 1 do animacji.

3. Uczniowie przechodzą do dyskusji: „Czy jest możliwe pokojowe współżycie przedstawicieli różnych grup etnicznych i religijnych w Sudanie i Sudanie Południowym?”. Na koniec rozmowy wybrana osoba przedstawia wnioski, a uczniowie umieszczają je w ćwiczeniu 2 do animacji.

4. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia wskazane przez nauczyciela, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca

1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

2. Uczniowie rozwijają zdanie: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…”.

Praca domowa:

1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

2. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

1. Konrad Piskała, Sudan. Czas bezdechu, Warszawa 2010.

2. Meredith Martin, Historia współczesnej Afryki, Warszawa 2020.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z animacją Darfur – historia konfliktu, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.