Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kartezjusz i Pascal – dwa ujęcia ludzkiej rozumności

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
3. René Descartes. Uczeń:
2) objaśnia sens formuły „myślę, więc jestem”;
5) analizuje fragment Rozprawy o metodzie René Descartesa (cz. IV).
4. Blaise Pascal. Uczeń:
2) wyjaśnia, na czym w ujęciu Blaise Pascala polega wielkość i nędza człowieka;
4) analizuje fragment Myśli (cz. I, rozdz. 1: Miejsce człowieka w naturze. Dwie nieskończoności).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje fragmenty Medytacji o pierwszej filozofiiRozprawy o metodzie Kartezjusza oraz Myśli Pascala;

  • przedstawia stosunek Kartezjusza do rozumu i jego wartości poznawczych;

  • przedstawia, jak Pascal postrzega poznanie racjonalne i jego wartości;

  • wyjaśnia sens formuły „myślę, więc jestem”;

  • omawia pascalowską koncepcję wielkości i nędzy człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownina raportu, sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem. Następnie zadaje uczniom pytanie podsumowujące sekcję Przeczytaj: Na czym polega różnica między wątpieniem w możliwości poznawcze u Kartezjusza i u Pascala? i zachęca uczniów do dyskusji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną porządkującą ten etap pracy.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Mapa myśli”. Wspólne odczytanie i objaśnienie tekstów źródłowych. Następnie uczniowie pracują w parach, realizując polecenia (stosunek obu filozofów do rozumu i racjonalnego poznania), przy czym jedna osoba z pary skupia się na stanowisku Kartezjusza, a druga na stanowisku Pascala. Korzystając z tekstów źródłowych i przywołując odpowiednie cytaty, uczniowie uzupełniają mapę myśli o kolejne elementy porównania.

  3. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia od 1 do 5, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Następnie uczniowie – w parach – rozwiązują ćwiczenia 7 i 8.

  4. Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba w parze „odgrywa rolę” Kartezjusza, a druga – Pascala. Uczniowie wybierają wspólny temat do dyskusji, mogą go sformułować samodzielnie lub skorzystać z podpowiedzi nauczyciela (np. Czy możemy zdobyć wiedzę pewną o świecie? Co pewnego możemy powiedzieć o świecie? Jakie są różnice między wątpieniem w możliwości poznawcze u Kartezjusza i u Pascala?). Efektem pracy uczniów powinien być zapis przykładowej rozmowy lub użytych argumentów, które po zakończonej pracy powinny zostać zaprezentowane na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Zinterpretuj myśl Pascala na temat ludzkiej kondycji w świecie i zdolności człowieka do poznania świata.

Materiały pomocnicze:

  • Kleszcz R., Pascal a problem sceptycyzmu, w: „Analiza i egzystencja” 2011, s. 139‑160.

  • Rusznica A., Kieca M., Kleska Ł., Refleksje filozoficzne Błażeja Pascala, Rzeszów 2016.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.