Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kartezjusz i Pascal – dwa ujęcia ludzkiej rozumności
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje fragmenty Medytacji o pierwszej filozofii i Rozprawy o metodzie Kartezjusza oraz Myśli Pascala;
przedstawia stosunek Kartezjusza do rozumu i jego wartości poznawczych;
przedstawia, jak Pascal postrzega poznanie racjonalne i jego wartości;
wyjaśnia sens formuły „myślę, więc jestem”;
omawia pascalowską koncepcję wielkości i nędzy człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownina raportu, sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem. Następnie zadaje uczniom pytanie podsumowujące sekcję Przeczytaj: Na czym polega różnica między wątpieniem w możliwości poznawcze u Kartezjusza i u Pascala? i zachęca uczniów do dyskusji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną porządkującą ten etap pracy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Mapa myśli”. Wspólne odczytanie i objaśnienie tekstów źródłowych. Następnie uczniowie pracują w parach, realizując polecenia (stosunek obu filozofów do rozumu i racjonalnego poznania), przy czym jedna osoba z pary skupia się na stanowisku Kartezjusza, a druga na stanowisku Pascala. Korzystając z tekstów źródłowych i przywołując odpowiednie cytaty, uczniowie uzupełniają mapę myśli o kolejne elementy porównania.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia od 1 do 5, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Następnie uczniowie – w parach – rozwiązują ćwiczenia 7 i 8.
Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba w parze „odgrywa rolę” Kartezjusza, a druga – Pascala. Uczniowie wybierają wspólny temat do dyskusji, mogą go sformułować samodzielnie lub skorzystać z podpowiedzi nauczyciela (np. Czy możemy zdobyć wiedzę pewną o świecie? Co pewnego możemy powiedzieć o świecie? Jakie są różnice między wątpieniem w możliwości poznawcze u Kartezjusza i u Pascala?). Efektem pracy uczniów powinien być zapis przykładowej rozmowy lub użytych argumentów, które po zakończonej pracy powinny zostać zaprezentowane na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Zinterpretuj myśl Pascala na temat ludzkiej kondycji w świecie i zdolności człowieka do poznania świata.
Materiały pomocnicze:
Kleszcz R., Pascal a problem sceptycyzmu, w: „Analiza i egzystencja” 2011, s. 139‑160.
Rusznica A., Kieca M., Kleska Ł., Refleksje filozoficzne Błażeja Pascala, Rzeszów 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.