Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1SpuL7kxoTBz1
Ćwiczenie 1
Dla Kartezjusza świat postrzegany przez zmysły jest... Możliwe odpowiedzi: 1. podstawą wiedzy., 2. złudzeniem., 3. odzwierciedleniem świata idei., 4. wyobrażeniem.
RxBNkheDhQAet1
Ćwiczenie 2
Uporządkuj w kolejności tok wywodu Kartezjusza. Elementy do uszeregowania: 1. Założenie istnienia „złego ducha”., 2. Przyjęcie tezy o złudności wrażeń., 3. Uznanie pewności własnego istnienia., 4. Dostrzeżenie podobieństwa wrażeń na jawie i we śnie., 5. Stwierdzenie związku między myśleniem a istnieniem.
11
Ćwiczenie 3

Zinterpretuj fragment Medytacji o pierwszej filozofii Kartezjusza, odpowiadając na pytanie, co staje się źródłem pewności własnego istnienia dla filozofa, a co nim nie jest:

Kartezjusz Medytacje o pierwszej filozofii

Czyż więc przynajmniej ja sam czymś jestem? Zaprzeczyłem już jednak, jakobym posiadał w ogóle jakieś zmysły i jakieś ciało. Tu jednak zatrzymuję się. Bo cóż stąd wynika? Czyż jestem tak ściśle związany z ciałem i zmysłami, że bez nich nie mogę istnieć? Lecz już przyjąłem, że nic w świecie nie istnieje: ani niebo, ani ziemia, ani umysły, ani ciała, czyż więc nie przyjąłem, że i ja nie istnieję? Ja jednak na pewno istniałem, skoro coś przyjąłem.

C1 Źródło: Kartezjusz, Medytacje o pierwszej filozofii, tłum. K. Ajdukiewicz, M. Ajdukiewicz, Warszawa 1958.
RMcUgewy2KMlW
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, na czym polega twierdzenie „myślę, więc jestem” w odwołaniu do poniższego fragmentu Rozprawy o metodzie Kartezjusza:

Kartezjusz Rozprawa o metodzie

Zważywszy, że wszelkie myśli, które mamy na jawie, mogą nas nachodzić również we śnie, z tym jednak, że wtedy żadna nie jest prawdziwa, postanowiłem przyjąć, że wszystko, co kiedykolwiek znalazło się w moim umyśle, nie było bardziej prawdziwe, niż moje senne widziadła. Zaraz potem jednak zwróciłem uwagę na to, iż w chwili, gdy chciałem tak myśleć, że wszystko jest fałszywe, stawało się konieczne, bym ja, którym to myślał, był czymś.

C2 Źródło: Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, tłum. K. Wojciechowska, Warszawa 1988.
RJ85FowEiEWzw
(Uzupełnij).
Rgu1iuZJDX6O32
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj narzędziom poznania ich właściwości w ujęciu Kartezjusza. Rozum Możliwe odpowiedzi: 1. Niepewność., 2. Złudność., 3. Istnienie., 4. Podmiotowość., 5. Względność., 6. Pewność. Zmysły Możliwe odpowiedzi: 1. Niepewność., 2. Złudność., 3. Istnienie., 4. Podmiotowość., 5. Względność., 6. Pewność.
21
Ćwiczenie 6

Zinterpretuj myśl Pascala na temat ludzkiej kondycji w świecie i zdolności człowieka do poznania świata.

Blaise Pascal Myśli

Ostatecznie bowiem, czymże jest człowiek w przyrodzie? Nicością wobec nieskończoności, wszystkim wobec nicości, pośrodkiem między niczym a wszystkim. Jest nieskończenie oddalony od rozumienia ostateczności; cel rzeczy i ich początki są dlań na zawsze ukryte w nieprzeniknionej tajemnicy; równie niezdolny jest dojrzeć nicości, z której go wyrwano, jak nieskończoności, w której go pogrążono.

C3 Źródło: Blaise Pascal, Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy), Warszawa 1989.
R1TUCQJvz3VkD
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Jakie konsekwencje poznawcze wyprowadza Pascal z refleksji na temat ludzkiej kondycji? Zinterpretuj fragment.

Blaise Pascal Myśli

Oto nasz prawdziwy stan; oto co nas czyni niezdolnymi i do wiedzy pewnej, i do zupełnej niewiedzy. […] Nie szukajmy tedy pewności i stałości. Rozum nasz zawsze pada ofiarą pozorów, nic nie zdoła ustalić skończoności między dwiema nieskończonościami, które obejmują ją i umykają jej.

C3 Źródło: Blaise Pascal, Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy), Warszawa 1989.
R1ejoLGLjZCxQ
(Uzupełnij).
R1HdyyhRi9D9x3
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj Pascalowi i Kartezjuszowi idee, które charakteryzują ich myśli. Kartezjusz Możliwe odpowiedzi: 1. Niepewność wszelkiej wiedzy., 2. Pewność wiedzy rozumowej., 3. Podmiotowość człowieka myślącego., 4. Wartość poznawcza myśli., 5. Niepewność kondycji człowieka w świecie., 6. Wartość etyczna człowieka Pascal Możliwe odpowiedzi: 1. Niepewność wszelkiej wiedzy., 2. Pewność wiedzy rozumowej., 3. Podmiotowość człowieka myślącego., 4. Wartość poznawcza myśli., 5. Niepewność kondycji człowieka w świecie., 6. Wartość etyczna człowieka