Numer e‑materiału: Temat 6
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Co w ogrodzie, a co w sadzie?
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń rozwija umiejętność obserwacji zjawisk przyrodniczych, wykonywania doświadczeń i formułowania spostrzeżeń w zakresie wybranych owoców i warzyw rosnących w  sadzie i ogrodzie.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
6) porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej i drugiej litery;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
IV. Edukacja przyrodnicza
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń:
1) rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną;
6) planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty dotyczące obiektów i zjawisk przyrodniczych, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk według procesu przyczynowo‑skutkowego i czasowego;
2 Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku. Uczeń:
6) wymienia wartości odżywcze produktów żywnościowych; ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety dla utrzymania zdrowia, ogranicza spożywanie posiłków o niskich wartościach odżywczych i niezdrowych, zachowuje umiar w spożywaniu produktów słodzonych, zna konsekwencje zjadania ich w nadmiarze;
7) przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
6) wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Rozpoznaje gatunki owoców i warzyw rosnących w sadach i ogrodach.

  • Opisuje etapy rozwoju rośliny od nasiona do owocu.

  • Wymienia sposoby przechowywania owoców i warzyw.

  • Przygotowuje sałatkę z owoców i warzyw.

  • Dokumentuje kolejne etapy wzrostu fasoli w postaci rysunków lub fotografii.

  • Wyjaśnia wpływ spożywania owoców i warzyw na zdrowie człowieka.

  • Porządkuje nazwy owoców i warzyw w kolejności alfabetycznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.