Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Alicja Kasińska, Sylwia Brawata

Przedmiot: biologia

Temat: Witaminy – klasyfikacja oraz funkcje w organizmie

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Budowa i fizjologia człowieka.
2. Odżywianie się. Uczeń:
1) przedstawia rolę nieorganicznych i organicznych składników pokarmowych w odżywianiu, w szczególności białek pełnowartościowych i niepełnowartościowych, NNKT, błonnika, witamin.

Zakres rozszerzony

XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
1) Odżywianie się. Uczeń:
c) przedstawia rolę nieorganicznych i organicznych składników pokarmowych w odżywianiu człowieka, w szczególności białek pełnowartościowych i niepełnowartościowych, NNKT, błonnika, witamin.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:
Uczeń:

  • potrafi określić naturalne źródła witamin;

  • potrafi sklasyfikować różne rodzaje witamin;

  • potrafi omówić regulacyjną rolę witamin w funkcjonowaniu organizmu;

  • planuje doświadczenie pozwalające na wykrycie witaminy C w produktach spożywczych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • IBSE (nauczanie przez dociekanie naukowe);

  • strategia wyprzedzająca.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • mapa myśli;

  • doświadczenie.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • mapa pojęć;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • zestaw doświadczalny do wykrywania witaminy C:

    • zlewki lub przezroczyste, plastikowe kubeczki;

    • zakraplacz;

    • mieszadełko;

    • woda;

    • kleik skrobiowy;

    • jodyna;

    • próbki różnych produktów żywnościowych: sok z cytryny, pomarańczy, miąższ z jabłka, roztarta zielona pietruszka, sok z marchewki, rozpuszczona czekolada (lub inne zmiażdżone produkty spożywcze).

Przed lekcją:

Uczniowie, korzystając z informacji, że witamina C odbarwia roztwór skrobi z jodyną, planują doświadczenie mające na celu wykrycie witaminy C w różnych produktach żywnościowych (np. w soku z cytryny lub pomarańczy, miąższu jabłka, roztartej zielonej pietruszce, soku z marchewki, rozpuszczonej czekoladzie).

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia cele lekcji. Uczniowie odpowiadają na zadane przez niego pytania:

    • Co to są witaminy?

    • Po co nam witaminy?

  2. Uczniowie, pracując w parach, formułują własne definicje pojęcia „witamina”, a następnie chętne pary prezentują je na forum klasy.

  3. Uczniowie określają etymologię terminu „witamina”, na podstawie informacji zawartych w e‑materiale (zob. sekcja „Wprowadzenie”). Nauczyciel może także odtworzyć fragment audycji radiowej pt. Jakie znaczenie miało odkrycie witamin?, traktujący o badaniach Kazimierza Funka prowadzących do odkrycia witamin (zob. materiały pomocnicze).

  4. Wybrany uczeń odczytuje wstęp do e‑materiału, w którym przedstawiono zarys historyczny badań nad znaczeniem witamin.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z tekstem i grafiką interaktywną „Funkcje witamin” zamieszczonymi w sekcji „Przeczytaj. Konfrontują wcześniej sformułowane definicje z informacjami uzyskanymi z lektury.

  2. Uczniowie, korzystając z mapy myśli ilustrującej podział witamin (zob. sekcja „Mapa myśli”), wskazują kryterium tej klasyfikacji. Odpowiadają na pytanie: „Czy znajomość kryterium klasyfikacji witamin może mieć znaczenie przy planowaniu dziennego jadłospisu?”. Swoje odpowiedzi uzasadniają.

  3. Uczniowie pracują w niewielkich grupach. Omawiają wykonane w domu projekty doświadczenia mającego na celu wykrycie witaminy C w wybranych produktach żywnościowych (nauczyciel każdej grupie przypisuje inny produkt). Wspólnie wypracowują najlepsze rozwiązanie. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, udziela wskazówek, koryguje błędy.

  4. Członkowie każdej grupy formułują wspólnie problem badawczy i hipotezę. Zapisują je w formularzu zamieszczonym w sekcji „Mapa myśli” (polecenie nr 4). Następnie przeprowadzają doświadczenie na wybranym produkcie zgodnie z ustalonym wcześniej porządkiem. Odnotowują wyniki.

  5. Grupy prezentują kolejno wyniki przeprowadzonych doświadczeń. Klasa wspólnie formułuje wnioski, nauczyciel ocenia ich poprawność.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie nr 3.

  2. Uczniowie dokonują autoewaluacji własnej pracy, kończąc jedno wybrane przez siebie zdanie:

  • „Zainteresowało mnie…”;

  • „Przekażę te informacje…”.

Praca domowa

  • Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 8 zamieszczone w sekcji „Sprawdź się” (dla wszystkich uczniów).

  • Wykonaj polecenie nr 2, zamieszczone w sekcji „Mapa myśli” (dla zainteresowanych).

Materiały pomocnicze

  1. Krystyna Mar, Jakie znaczenie miało odkrycie witamin?, audycja radiowa z cyklu „Portrety Polaków”, www.polskieradio24.pl

  2. Przykładowe źródła internetowe, które nauczyciel może polecić uczniom zainteresowanym wykonaniem polecenia nr 2:

  • Witaminy [hasło], www.encyklopedia.pwn.pl

  • Witaminy [skrypt], www.farmacja.umed.wroc.pl

  • Witaminy. Analiza produktów pochodzenia naturalnego [skrypt], www.chemia.ug.edu.pl

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

Nauczyciel może wykorzystać mapę pojęć podczas fazy wstępnej lekcji, wprowadzajac uczniów w temat zajęć. Może także polecić uczniom, by wykorzystali mapę pojęć, przygotowując się do lekcji powtórkowej.