Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: Historia
Temat: Geneza i początek reformacji.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
XVI. Reformacja i jej skutki.
Uczeń:
1) wyjaśnia religijne, polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i następstwa reformacji, opisując jej główne nurty i postaci;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje kryzysową sytuację Kościoła katolickiego na przełomie średniowiecza i renesansu;
charakteryzuje postać Marcina Lutra i wyjaśnia motywy jego działania;
omawia rosnący konflikt ideowy między Kościołem katolickim a Marcinem Lutrem i jego zwolennikami;
analizuje główne założenia luteranizmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
wędrujące plakaty,
dyskusja,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,
rozmowa kierowana.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
telefony z dostępem do internetu,
flipchaty i markery.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem zawartym w e‑materiale (bez filmu edukacyjnego), żeby mogli w czasie lekcji uczestniczyć w dyskusji.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie słowa „reformacja”. Uczniowie starają się samodzielnie wyjaśnić pojęcie, nawiązując do osób i wydarzeń z 1517 roku.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na cztery lub osiem grup (w zależności od liczebności klasy), każdej z nich przydziela zadanie według poniższej rozpiski. Rozdaje wszystkim grupom arkusze z pytaniami i markery (każda grupa ma inny kolor markera). Prosi o wyznaczenie liderów grup, którzy będą kierowali pracą grupy. Wyjaśnia, że będziemy pracować metodą „wędrujących plakatów”, w razie konieczności tłumaczy, na czym ona polega.
Grupa 1 i 5: Co było powodem kryzysu w kościele?
Grupa 2 i 6: W jaki sposób Girolamo Savonarola i Erazm z Rotterdamu nawoływali do reformy w Kościele?
Grupa 3 i 7: Kim był Marcin Luter i w jaki sposób wyraził swoje niezadowolenie wobec bogactwa Kościoła i handlu odpustami?
Grupa 4 i 8: Czego dokonał Marcin Luter?
Po wyznaczonym czasie nauczyciel prosi poszczególne grupy o prezentację swoich zadań. Zapisują oni najważniejsze informacje, zagadnienia na mapie mentalnej przygotowanej przez nauczyciela na tablicy. W razie konieczności nauczyciel zadaje dodatkowe pytania grupom i koordynuje pracę uczniów.
Gdy wszystkie grupy skończą swoje prezentacje, nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach przedstawili najważniejsze punkty doktryny Marcina Lutra. Uczniowie po krótkiej rozmowie podają swoje odpowiedzi, które zostają zapisane na tablicy.
Na podsumowanie pracy z e‑materiałem oraz w grupach nauczyciel zadaje uczniom pytanie problemowe: Czy słuszne były poglądy reformatorów w XVI wieku? Zanim uczniowie odpowiedzą na pytanie, nauczyciel włącza film edukacyjny.
Po obejrzeniu filmu uczniowie wyrażają swoje opinie – dyskusja.
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się i wykonanie ćwiczeń 5 i 6. Po wyznaczonym czasie wybrane lub chętne osoby podają swoje odpowiedzi. W razie potrzeby nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia w e‑materiale (np. 1‑4) i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Na koniec nauczyciel omawia przebieg lekcji i ocenia pracę uczniów w grupach.
Praca domowa:
Na podstawie dzisiejszej lekcji oraz wiedzy, jaką posiadasz na temat religii protestanckiej, przygotuj prezentację (multimedialną lub w formie plakatu) dotyczącą podobieństw i różnic między religią protestancką (można wskazać jej odłamy) a religią katolicką.
Materiały pomocnicze:
Luteranie.pl, Artykuł 95 tez, dostępny w internecie: luteranie.pl.
Marcin Luter, Do chrześcijańskiej szlachty narodu niemieckiego, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole nr 13. Reformacja, Warszawa 1960.
Katechizm Mniejszy i Większy Marcina Lutra, Warszawa 1959.
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, zesz. 13., Warszawa 1960.
S. Cynarski, Historia powszechna 1500‑1648. Wybór tekstów źródłowych, Kraków 1981.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Znajdujące się w e‑materiale filmy mogą posłużyć do przeprowadzenia lekcji odwróconej. Wówczas uczniowie zapoznają się z nimi oraz z treścią sekcji „Przeczytaj” przed zajęciami, mogą również przygotować prezentacje dotyczące genezy reformacji oraz wystąpienia Marcina Lutra.