Scenariusz zajęć

Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu molowym

Grupa odbiorcza: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Roztwory. Uczeń:

2) wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem, rozcieńczaniem i zatężaniem roztworów z zastosowaniem pojęć: stężenie procentowe i molowe oraz rozpuszczalność.

Zakres rozszerzony

V. Roztwory. Uczeń:

2) wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem, rozcieńczaniem i zatężaniem roztworów z zastosowaniem pojęć: stężenie procentowe lub molowe oraz rozpuszczalność.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie stężenia molowego;

  • omawia sposoby zmiany stężenia molowego;

  • sporządza roztwory o określonym stężeniu molowym.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • wirtualne laboratorium;

  • eksperyment chemiczny;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica multimedialna/tablica, kreda, marker;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania:

  • W jaki sposób przygotowywane są roztwory?

  • Jaki sprzęt laboratoryjny jest wykorzystywany przy przygotowywaniu roztworów?

  1. Rozpoznanie wiedzy wstępnej uczniów. Burza mózgów wokół pytania:  Jakie znacie rodzaje stężeń i gdzie są stosowane?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie analizują treści w e‑materiale dotyczące stężenia molowego i sporządzania roztworów o określonym stężeniu molowym. Uczniowie analizują zawarte tam polecenia. Nauczyciel ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  2. Uczniowie w parach pracują z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium, wykonują zawarte tam polecenia. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, wspiera ich, wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Chętni uczniowie na forum przedstawiają wyniki pracy, a nauczyciel weryfikuje je pod kątem poprawności.

  3. Eksperyment chemiczny – „Otrzymywanie roztworu o określonej objętości i stężeniu molowym” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki przygotowane przez nauczyciela na stole laboratoryjnym. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Nauczyciel przebieg pracy monitoruje pracę uczniów i wspiera ich. Każda grupa ma za zadanie otrzymać roztwór o określonej objętości i stężeniu molowym z odczynników znajdujących się na stole laboratoryjnym.

  4. Przedstawienie wyników. Reprezentanci poszczególnych grup przedstawiają efekty swojej pracy na forum klasy i wspólnie zapisują odpowiedzi. Nauczyciel uzupełnia oraz wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • W jaki sposób można przygotować roztwór o danym stężeniu molowym?

  • W jaki sposób można zmniejszyć stężenie molowe roztworu?

  • W jaki sposób z roztworu o znanym stężeniu procentowym otrzymać roztwór o danym stężeniu molowym?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Dziś nauczyłem się, że...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudności sprawiło mi...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Przypomniałem sobie, że...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium uczniowie mogą wykorzystać jako ćwiczenia podczas sporządzania roztworów o określonym stężeniu molowym. Uczniowie nieobecni na lekcjach mogą wykorzystać medium jako medium do samokształcenia.

Materiały pomocnicze:

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • W jaki sposób można przygotować roztwór o danym stężeniu molowym?

  • W jaki sposób można zmniejszyć stężenie molowe roztworu?

  • W jaki sposób z roztworu o znanym stężeniu procentowym otrzymać roztwór o danym stężeniu molowym?

  1. Karty pracy;

RhsXieeeGbsEi

Plik PDF o rozmiarze 89.29 KB w języku polskim
  1. Karty charakterystyk substancji;

  2. Sprzęt: kolby miarowe o pojemności 50 cmIndeks górny 3, korki do kolb miarowych, cylindry, waga, łyżeczki, naczynka wagowe, lejki.

  3. Odczynniki chemiczne: chlorek soduu, siarczan(VI) miedzi(II), woda destylowana.

  4. Doświadczenie nr 1. Przygotuj 50 cmIndeks górny 3 roztworu chlorku potasu o stężeniu molowym:

  • 1 mol/dmIndeks górny 3;

  • 0,5 mol/dmIndeks górny 3;

  • 0,3 mol/dmIndeks górny 3;

  • 0,2 mol/dmIndeks górny 3;

  • 0,1 mol/dmIndeks górny 3.
    Zapisz czynności, jakie po kolei trzeba wykonać.

    Doświadczenie nr 2. Przygotuj 50 cmIndeks górny 3 roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) o stężeniu molowym:

  • 0,5 mol/dmIndeks górny 3;

  • 0,3 mol/dmIndeks górny 3;

  • 0,2 mol/dmIndeks górny 3;

  • 0,1 mol/dmIndeks górny 3.
    Zapisz czynności, jakie po kolei trzeba wykonać.