Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Unia gospodarcza i walutowa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

3) przedstawia integrację w ramach Unii Europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od wspólnego rynku do unii gospodarczo‑walutowej) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu o Unii Europejskiej (traktatu z Maastricht), Traktatu amsterdamskiego i Traktatu nicejskiego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących unii gospodarczej i walutowej;

  • charakteryzuje znaczenie unii gospodarczej i walutowej dla integracji europejskiej;

  • przedstawia rozwój unii gospodarczej i walutowej;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • odpytujący przyjaciel;

  • podsumowanie w parach;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z materiałem zawartym w e‑materiale w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji podsumowującej.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat zajęć i prosi uczniów, aby zaproponowali cele dzisiejszej lekcji.

2. Uczniowie na podstawie wiadomości poznanych przed lekcją mają za zadanie w parach lub małych grupach przygotować na kartkach mapę myśli do pojęcia „system walutowy UE” .

3. Po wstępnej fazie twórczej uczniowie zapisują na tablicy swoje propozycje.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel tworzy grupy 3–4‑osobowe, rozdaje arkusze i markery.

2. Uczniowie na podstawie treści zawartych w sekcji „Podsumowanie” i „Schemat” muszą ułożyć 5 pytań, które przekażą grupie sąsiedniej. Grupy, udzielając odpowiedzi, nie mogą korzystać z żadnych pomocniczych materiałów, mogą liczyć tylko i wyłącznie na siebie. Na wykonanie zadania prowadzący daje limit czasu.

3. Po wyznaczonym czasie grupy wymieniają się pytaniami i starają się jak najdokładniej samodzielnie na nie odpowiedzieć. Gdy wykonają zadanie, oddają arkusz grupie, od której otrzymali pytania.

4. Grupy wspólnie z nauczycielem ustalają kryterium oceniania i przekazania informacji zwrotnej zespołom odpowiadającym na pytania, np. „++” – odpowiedź wyczerpująca, „+” – odpowiedź poprawna, ale niepełna, „-” – odpowiedź nie na temat, „--” – brak odpowiedzi. Drużyna, która uzyska najwięcej plusów, otrzymuje oceny cząstkowe za aktywność.

5. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach podsumowali swoją pracę i zapisali, jakie zagadnienia przysporzyły im najwięcej trudności, a z czym poradzili sobie bardzo dobrze.

6. Na podstawie swoich spostrzeżeń każda para ma napisać jeden wniosek z dzisiejszej lekcji. Po wysłuchaniu propozycji uczniów najciekawsze z nich zostają zapisane na tablicy jako notatka z lekcji.

Faza podsumowująca

1. Jako podsumowanie uczniowie samodzielnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia, a następnie porównują odpowiedzi między sobą. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

2. Uczniowie zostają ocenieni za aktywność na lekcji.

Praca domowa:

Utrwalić powtarzany materiał do sprawdzianu – szczególnie skupić się na treściach sprawiających trudności (podsumowanie pracy w parach).

Wykonać samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

CBOS, Narastanie obaw związanych z wprowadzeniem euro, Komunikat z badań nr 151/2014, cbos.pl.

Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.

Jolanta Bryła, Zbigniew Czachór, Włodzimierz Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.

Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium można wykorzystać do przygotowania prezentacji multimedialnej, którą przedstawią uczniowie jako część wiodącą lekcji (faza realizacji).