Sprawdź się
Przyporządkuj do właściwych kategorii korzyści i koszty związane z wprowadzeniem przez Polskę waluty euro.
wzrost gospodarczy, ograniczenie ryzyka kursowego, utrata autonomicznej polityki pieniężnej i kursowej, spadek stóp procentowych, wpływ Polski na decyzje Europejskiego Banku Centralnego, wzrost cen, wystąpienie kosztów administracyjnych, boom konsumpcyjny
korzyści (krótki okres) | |
---|---|
korzyści (długi okres) | |
koszty (krótki okres) | |
koszty (długi okres) |
Przyporządkuj państwa do lat, w których przystąpiły one do strefy euro.
Połącz wydarzenia z datami
2007,
2008,
2014,
2002,
2011,
2015,
2009
Austria, Belgia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, Włochy | |
Słowenia | |
Cypr, Malta | |
Słowacja | |
Estonia | |
Łotwa | |
Litwa |
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Euro w Polsce. Przez pandemię znów nie spełniamy kryteriówPolska w strefie euro? Nawet jeśli zmieniłaby się wola polityczna, na lata utraciliśmy formalną możliwość przyjęcia wspólnej waluty. (…)
Kryzys wywołany pandemią koronawirusa spowodował, że kryteria otwierające nam drogę do euro zostały zaprzepaszczone. Obecnie nie spełniamy już wymogów do starania się o przyjęcie wspólnej waluty - pisze „Rzeczpospolita”.
Mimo braku woli politycznej, aby starać się o wejście do strefy euro, polska gospodarka była gotowa na ten krok. Spełnialiśmy wszystkie kryteria. Teraz okienko do euro zostało na lata zamknięte, twierdzą ekonomiści, z którymi rozmawiał dziennik.
Zapowiadany na 8 proc. PKB deficyt finansów publicznych w 2021 r., to daleko ponad wymagany przez UE limit 3 proc. Polska ma też potężny dług. Jak wskazuje „Rz”, granicę 60 proc. PKB mogliśmy przekroczyć już w 2020 r., a w 2021 r. dług ma rosnąć dalej. Nie spełniamy więc warunków fiskalnych.
Problemem są też ceny i ich stabilność. Inflacja drenowała kieszenie Polaków w 2020 r. i podobnie będzie w 2021 r. Kiedy w Polsce mieliśmy 3,4 proc. inflację, a ceny rosły, w strefie euro zmierzały wprost w odwrotnym kierunku – deflacji.
Pozostał jeden warunek, który wciąż spełniamy. Chodzi o kryterium stabilności długoterminowych stóp procentowych. Nie powinny być one 2 pkt proc. wyższe niż w trzech najstabilniejszych pod względem cen państw członkowskich, zauważa dziennik.
Zaznacz, które stwierdzenie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Deficyt finansów publicznych, według kryteriów strefy euro, ma wynosić maksymalnie 8 proc. | □ | □ |
Długoterminowe stopy procentowe w Polsce w I kwartale 2021 r. nie były wyższe o więcej niż 2 pkt. od takich samych stóp procentowych w trzech najstabilniejszych pod względem cen państw członkowskich UE. | □ | □ |
Wśród warunków fiskalnych przyjęcie do strefy euro jest deficyt budżetowy wynoszący max. 60 proc. PKB. | □ | □ |
Deficyt budżetowy w Polsce w 2021 r. ma, według założeń, wynieść 3 proc. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Polityka EBC bije w zyski banków centralnychW ramach programu TLTRO EBC oferuje bankom komercyjnym długoterminowe pożyczki oprocentowane nawet na minus 1 proc. Warunkiem ich otrzymania jest zobowiązanie banku, że będzie hojnie udzielał kredytów spółkom. W 2020 r. banki centralne ze strefy euro udzieliły 1,6 bln euro pożyczek w ramach tego programu. I te pożyczki zjadają część ich zysków (uzyskiwanych m.in. z programu QE).
Estoński bank centralny prognozuje, że w 2021 r. będzie miał stratę netto wynoszącą 10 mln euro.
– Koszty działań podjętych, by utrzymywać warunki kredytowe dla spółek i ludzi tak korzystne jak to możliwe, przyczyniły się do ostrego spadku naszych przychodów – stwierdził Madis Muller, prezes Banku Estonii. Austriacki Bank Narodowy nie spodziewa się natomiast żadnego zysku. Holenderski bank centralny sygnalizował, że jego zysk za 2020 r. będzie mniejszy, ale nie precyzuje o ile.
– Niższe oprocentowanie pożyczek udzielanych w ramach operacji TLTRO bez wątpienia uderzy w zyski banków centralnych ze strefy euro, w tym łotewskiego – prognozuje Janis Silkalans, rzecznik Banku Łotwy.
Rząd Niemiec nadal spodziewa się, że Bundesbank przekaże mu w 2021 r. do budżetu 2,5 mld euro zysku. Bundesbank nie wypowiadał się jednak jeszcze, co do tego jak duży ten zysk może być.
Tymczasem amerykański Fed przekazał Departamentowi Skarbu 88,5 mld USD z zysku wypracowanego za 2020 r. Szwajcarski Bank Narodowy będzie spodziewał się natomiast 21 mld franków zysku za zeszły rok, którym podzieli się z rządem Szwajcarii, władzami kantonów oraz prywatnymi akcjonariuszami.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.
Covid-19: reakcja UE na skutki gospodarcze21 lipca przywódcy UE uzgodnili pakiet odbudowy o wartości 750 mld EUR o nazwie Next Generation EU, który pomoże UE poradzić sobie z kryzysem spowodowanym pandemią. Obecnie pakiet ten jest przedmiotem prac legislacyjnych, które zakończą się w 2021 r.
Obok pakietu przywódcy uzgodnili także długofalowy budżet UE na lata 2021–2027 opiewający na kwotę 1 074,3 mld EUR. Z budżetu wspierane będą m.in. inwestycje w transformację ekologiczno‑cyfrową oraz w odporność. Wraz z kwotą 540 mld EUR już wyasygnowaną na 3 zabezpieczenia (dla pracowników, firm i państw członkowskich) łączny unijny pakiet odbudowy ma wartość 2 364,3 mld EUR.
10 listopada 2020 r. Parlament Europejski i Rada osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie tego pakietu. Szczyt Rady Europejskiej 10–11 grudnia 2020 r. pozwolił rozstrzygnąć zastrzeżenia związane z tym porozumieniem, torując drogę do przyjęcia pakietu.
11 lutego 2021 r. Rada przyjęła rozporządzenie ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. Instrument ten, dysponujący środkami w wysokości 672,5 mld EUR, to centralny element Next Generation EU. Pomoże państwom członkowskim poradzić sobie z gospodarczymi i społecznymi skutkami pandemii Covid‑19.