Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Budowa zwierząt a typ układu krążenia
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz budowę i rolę układu krążenia.
Wymienisz barwniki oddechowe i podasz ich funkcję.
Omówisz różnice między otwartym i zamkniętym typem układu krwionośnego.
Wykażesz związek między wielkością i aktywnością metaboliczną zwierząt a obecnością układu krążenia.
Przedstawisz elementy budowy układu krążenia zwierząt bezkręgowych i kręgowych.
Wykażesz związek między budową zwierząt a typem układu krążenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
mapa myśli;
praca z filmem;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Budowa zwierząt a typ układu krążenia”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film”, tak aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Chętni/wybrani uczniowie pozyskują samodzielnie informacje dotyczące układu krążenia u zwierząt bezkręgowych oraz kręgowych i przygotowują na ten temat dwie prezentacje (uczeń/grupa I – układ krążenia u zwierząt bezkręgowych; uczeń/grupa II – układ krążenia u zwierząt kręgowych).
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów, czym różni się zamknięty układ krwionośny od otwartego.
Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje lub koryguje błędy.
Mapa pojęć. Uczniowie, pracując w parach, tworzą mapy pojęć związane z tematem lekcji. Wybrane zespoły przedstawiają swoją mapę na forum klasy.
Praca z multimedium („Film”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium, z którym uczniowie mieli się zapoznać w ramach przygotowania do zajęć. Jeśli to konieczne, odtwarza je ponownie. Następnie uczniowie odczytują polecenie nr 2, dotyczące roli układu krążenia, i opracowują je w parach. Po wykonanej pracy dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, na podstawie tekstu źródłowego, dlaczego obecność serc skrzelowych jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania płaszczoobrosłych, uwzględniając rozmiary ciała zwierząt i właściwości chemiczne krwi) oraz nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, dlaczego układ krwionośny wieloszczetów charakteryzuje się największą złożonością wśród pierścienic) z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 3 (polegające na uzupełnieniu tabeli dotyczącej układów krwionośnych u różnych gatunków zwierząt) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.
Nauczyciel zadaje pytanie w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów: „Jaki jest związek między budową zwierząt a typem i stopniem komplikacji układu krwionośnego?”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1, 2 oraz od 4 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Film” na innych lekcjach poświęconych układowi krążenia („Układy krążenia zwierząt bezkręgowych”, „Ewolucja układu sercowo‑naczyniowego kręgowców”).