Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Tajemnicze morderstwa – tropem zbrodni
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia związek wskazanych cytatów z sytuacjami w książce Imię róży;
omawia związek Apokalipsy św. Jana z książką Umberta Eco;
udziela odpowiedzi na pytania związane z omawianym utworem;
redaguje notatkę syntetyzującą;
układa własną definicję podanego słowa;
tworzy referat.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed zajęciami oglądają film pt. Imię róży (reż. Jean‑Jacques Annaud). Chętne osoby przygotowują prezentację multimedialną ukazującą wydarzenia z filmu, które rozgrywają się w tajemniczych okolicznościach.
Faza wprowadzająca:
Ochotnicy prezentują prace multimedialne wykonane przed zajęciami. Wprowadzają tym samym innych w świat tajemniczych wydarzeń.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie posty mogłyby się znaleźć na profilu Umberta Eco w mediach społecznościowych, które dotyczyłyby tematu Tajemnicze morderstwa – tropem zbrodni. Uczestnicy zajęć zapisują swoje propozycje
na kartkach samoprzylepnych i przyklejają do tablicy.Wybrana osoba odczytuje wypowiedzi kolegów i koleżanek. Młodzież wraz z nauczycielem rozmawiają o prezentowanych wpisach i wybierają te, które świadczą o właściwym ujęciu tematu.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Prowadzący pyta, kim jest główny bohater utworu Imię róży. Uczniowie odpowiadają na pytanie, po wcześniejszym obejrzeniu filmu, następnie czytają teksty z bloku tekstowego i tworzą notatkę w formie mapy myśli. Wskazane osoby odczytują swoje notatki.
Uczniowie zapoznają się z multimedium bazowym, wykonują polecenie nr 1. Wspólnie w klasie omawiają poprawność wykonania zadania.
Wybrana osoba przypomina informacje na temat Apokalipsy św. Jana. Uczniowie wykonują polecenie 2 z multimedium, określając, jaki związek z serią morderstw, które następowały kolejno po sobie w opactwie benedyktynów, ma właśnie apokalipsa.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Każda osoba indywidualnie wykonuje ćwiczenie 1. i 2. Następnie nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Uczniowie dzielą się na grupy. Każdy zespół wykonuje inne ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Zespół 1. zajmuje się ćwiczeniami 3., 6. oraz 8., natomiast zespół 2. - 4., 5 oraz 7. Po upływie czasu wyznaczonego przez nauczyciela przedstawiciele grup prezentują wyniki prac.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. Nauczyciel zachęca uczniów
do stworzenia listy zatytułowanej Jak stać się dobrym tropicielem. Równocześnie pyta, czy są w stanie wymienić znane im osoby (z filmów, z życia), które mogłyby stanowić wzór dobrego śledczego.Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz referat, w którym przedstawisz cechy powieści kryminalnej. Wykorzystaj informacje zawarte w tekstach źródłowych podanych w lekcji. Podaj własne przykłady książek i filmów należących do tego gatunku i na ich przykładzie omów temat.
Materiały pomocnicze:
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1. i 2., praca zbiorowa, Warszawa 1984.
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Schemat interaktywny” jako podsumowanie pracy z książką Umberta Eco