Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Mieszkańcy Güllen, Klara Zachanassian i żądza pieniądza. Wizyta starszej pani Friedricha Dürrenmatta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
porówna Klarę Zachanassian z antyczną Medeą;
przeanalizuje powody zemsty Klary;
scharakteryzuje społeczność Güllen;
wskaże elementy groteski w kształtowaniu świata przedstawionego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się przed zajęciami z utworem Friedricha Dürrenmatta Wizyta starszej pani.
Faza wprowadzająca:
Lekcja zaczyna się dyskusją na temat obrazu współczesnego społeczeństwa w dramacie Friedricha Dürrenmatta Wizyta starszej pani. Tym samym nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do zajęć.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel na podstawie tekstu w sekcji „Wprowadzenie”, „Przeczytaj”, „Audiobook” w e‑materiale rozmawia z uczniami o tym, kim była Medea i prosi o porównanie Klary Zachanassian z antyczną Medeą. Następnie każdy uczeń indywidualnie uzasadnia, który z obrazów zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” najbardziej pasuje mu do wizerunku Klary i dlaczego.
Uczniowie w dalszym ciągu pracują z postacią Medei. Na podstawie wysłuchanych fragmentów mitu wyjaśniają, co jest istotą tragizmu tej postaci.
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Nauczyciel wyznacza do wykonania każdemu zespołowi po dwa zadania z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup omawiają odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje poprawność.
Faza podsumowująca:
W fazie podsumowującej uczniowie dyskutują nad kwestią przesłania utworu.
Nauczyciel podsumowuje lekcję – podkreśla nowatorskość konwencji utworu.
Praca domowa:
Scharakteryzuj obraz mieszkańców Güllen ukazany w lekturze Wizyta starszej pani.
Materiały pomocnicze:
Jacek Uglik, Wizyta starszej pani, dostępny w internecie: http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=59&artykul=1339
Małgorzata Budzowska, Medea w tradycji przedeurypidejskiej, Łódź 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.