Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Świat (poema naiwne) Czesława Miłosza cz. I: konstrukcja przestrzeni
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia okoliczności powstania cyklu Świat (poema naiwne);
wyjaśnia w czym przejawia się dziecięca perspektywa poetyckiego odbioru świata w cyklu Świat (poema naiwne);
dokonuje analizy środków artystycznych, które umożliwiły poecie wyrażenie wymiaru metafizycznego;
wskazuje powody, dla których poeta zdecydował się na idealistyczny obraz świata w kontekście trwającej wojny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
W fazie wprowadzającej nauczyciel pyta uczniów, czy postawa naiwna wobec świata może być celowa? Jeśli tak, to czy chroni, czy – może przewrotnie - pokazuje nową perspektywę? Po krótkiej rozmowie ogólnoklasowej, nauczyciel zawęża pole dyskusji do literatury. Tu może zapytać uczniów o przykłady literackie, w których bohaterowie lub podmiot liryczny celowo przyjmowali postawę naiwną w trudnych czasach. Nauczyciel w podsumowaniu rozmowy na ten temat informuje uczniów, że zaskakującym przykładem widzenia naiwnego, w trudnych, bo wojennych czasach jest cykl poetycki Czesława Miłosza Świat (poema naiwne). Następnie prezentuje uczniom „Wprowadzenie” do lekcji, cele oraz zapisuje temat.
Faza realizacyjna
Praca z tekstem krytycznoliterackim
Zanim uczniowie przystąpią do pracy z multimedium, które umożliwi im ogólne spojrzenie na cykl Świat (poema naiwne), najpierw zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Zadaniem uczniów jest stworzenie syntetyzującej notatki na podstawie zebranych informacji. Sekcja „Przeczytaj” wzbogacona jest o cytaty z tekstów krytycznoliterackich, zatem uczniowie mogą pogłębić swoje umiejętności „przetwarzania i hierarchizowania informacji z tekstów np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych” (PP: I.2.1). Uczniowie dzielą obszar notatnika na dwie części, w których wypisują cechy dwóch typów przestrzeni (kulistej i linearnej), jakie wyznaczył profesor Jacek Łukasiewicz w swojej analizie cyklu Miłosza. Fragment wywodu literaturoznawczego cechuje się wysokim stopniem trudności, dlatego istotne jest, by nauczyciel moderował pracę uczniów.
Praca z multimedium
Uczniowie zapoznają się z wyborem wierszy z cyklu Świat (poema naiwne) w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Pierwszym zadaniem uczniów jest uzupełnienie przygotowanej notatki i próba dopasowania odpowiednich cytatów do dwóch typów przestrzeni. Przykładowe wskazania: przestrzeń linearna to dosłowne elementy świata, jak np. furtka, czy ganek; a przestrzeń kulista to Europa, czy biblioteka, która jest obrazem świata. Trafnym przykładem jest wiersz Przy piwoniach, bo pokazuje mikroświat (
bo kwiat jest żuczkom dany na mieszkanie
) i świat ludzki (matka trzymająca płatki piwonii). W innych wierszach można wskazać Europę jako metaforę świata.Uczniowie wysłuchują wykładu ekspertki w sekcji „Film” i wykonują przyporządkowane do niego polecenia.
W sekcji „Prezentacja multimedialna”, w oparciu o dotychczas zdobytą wiedzę uczniowie wykonują polecenie 1. i ćwiczenie 1. Następnie, po dokładnym zapoznaniu się z wyborem wierszy cyklu uzupełniają mapę myśli według zaproponowanych poleceń.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel może przygotować uczniów do napisania pracy domowej, powracając do pytania zadanego w fazie wprowadzającej lekcji. Może je uzupełnić o kwestię metafizyki. Tutaj uczniowie mogą odwołać się do znanych kontekstów literackich o tym charakterze.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują polecenie 4. zamieszczone w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały dodatkowe:
Andrzej Franaszek, Miłosz. Biografia, Kraków 2011.
Jacek Łukasiewicz, Przestrzeń „świata naiwnego”. O poemacie Czesława Miłosza „Świat”, „Pamiętnik Literacki” 1981, t. 72/4.
Czesław Miłosz, Rodzinna Europa, Paryż 1959.
Krzysztof Stala, „Święte słowo jest”. Miłoszowskie paradoksy bycia, „ZNAK” 1993, nr 5.
Wskazkówki metodyczne:
Multimedium bazowe i podporządkowane mu treści będą niezbędne do pracy nad drugą częścią materiału: Świat (poema naiwne) Czesława Miłosza cz. II: Wiara, Nadzieja i Miłość.