Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Leśmianizmy – co to takiego?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, w jaki sposób Leśmian tworzył neologizmy,
wynotowuje leśmianizmy z wiersza *** [Wyszło z boru ślepawe, zjesieniałe zmrocze],
tworzy neologizmy wzorowane na leśmianizmach,
charakteryzuje język poetycki Bolesława Leśmiana.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca, by uczniowie zapoznali się z blokiem tekstowym materiału Leśmianizmy – co to takiego?. Prosi, by chętne osoby przygotowały prezentację audiowizualną, która mogłaby być ilustracją do wiersza B. Leśmiana *** [Wyszło z boru ślepawe, zjesieniałe zmrocze]. Poleca także, by uczniowie przypomnieli sobie, czym są neologizm i noesemantyzm.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od odczytania przez chętną osobę wiersza *** [Wyszło z boru ślepawe, zjesieniałe zmrocze] B. Leśmiana. Ilustrację stanowi prezentacja audiowizualna przygotowana przez uczniów.
Nauczyciel zadaje wstępne pytania interpretacyjne: jak wyobrażacie sobie postać występującą w wierszu? Kim lub czym jest? Czy prezentacja przygotowana przez kolegów i koleżanki pomogła wam w wyobrażeniu sobie tej postaci? Jaki nastrój panuje w utworze Leśmiana? Co na to wpływa?
Uczniowie wymieniają się uwagami, dyskutują, notują najważniejsze informacje.
Faza realizacyjna:
Prowadzący wyświetla ilustrację interaktywną. Uczniowie zapoznają się z nią, a następnie wskazana osoba odczytuje polecenie 1 z tej sekcji. Uczniowie poszukują odpowiedzi, pracując w parach. Następnie przechodzą do polecenia 2.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych – i będą to robić wspólnie. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie ochotnik udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Postaw tezę interpretacyjną wiersza *** [Wyszło z boru ślepawe, zjesieniałe zmrocze].
Materiały pomocnicze:
Zdzisław Łapiński, Metafizyka Leśmiana, [w:] Studia o Leśmianie, red. Michał Głowiński, Janusz Sławiński, Warszawa 1971.
Jacek Trznadel, Twórczość Leśmiana. (Próba przekroju), Warszawa 1964.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.