Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Co to jest arcydzieło literackie?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zapozna się z tekstem Stanisława Jaworskiego na temat oceny dzieła literackiego;
przeanalizuje związek teorii wartości z oceną dzieła literackiego;
zbuduje definicję arcydzieła literackiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda akwarium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie argumentów do rozmowy na temat arcydzieła literackiego. Podaje pytania:
Czym jest arcydzieło literackie? Jakie wartości powinno nieść ze sobą, jakie spełniać warunki? Czy można określić kryteria oceny i kto może o tym wyrokować? W jakim stopniu nadawanie utworom rangi arcydzieł zależy od całokształtu poglądów na rolę literatury?
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Co to jest arcydzieło literackie?”. W kilku zdaniach wprowadza uczniów w zadanie - przeczytania ze zrozumieniem tekstu Stanisława Jaworskiego Co to jest arcydzieło literackie?
Nauczyciel wraz z uczniami określa cele lekcji i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Następnie szukają osoby do pary i zadają jej pytania sformułowane podczas czytania tekstu. Wątpliwości omawiają z nauczycielem.
Nauczyciel prosi uczniów, by podzieli się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji związanej z tematem lekcji, do której mieli się przygotować w domu. Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium. Pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat (jeśli uczniowie nie potrafią sami znaleźć argumentów, nauczyciel może na początku naprowadzić uczniów). Nauczyciel wyjaśnia, że w tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji.
Po zakończeniu dyskusji uczniowie mogą zamienić się rolami. Następnie nauczyciel prosi chętne osoby o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów grupy dyskutującej.Uczniowie zapoznają się z mapą myśli w sekcji „Mapa myśli”. Po obejrzeniu materiału wykonują w parach polecenia 1 i 2 z tej sekcji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację, w której opowiesz o jednym dziele sztuki bądź utworze literackim, które według ciebie nosi znamiona arcydzieła.
Materiały pomocnicze:
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/6580/urbanowski_apetyt_na_arcydzielo_w_polskiej_krytyce_literackiej_po_1945_roku_2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://www.czasopismopolonistyka.pl/artykul/komu‑arcydzielo
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli”, aby podsumować zajęcia na temat arcydzieła literackiego.