Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia do tekstu Co to jest arcydzieło literackie?

1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
Na podstawie pierwszego akapitu sformułuj w jednym zdaniu potoczną definicję pojęcia „arcydzieło literackie”.
Na podstawie pierwszego akapitu sformułuj w jednym zdaniu potoczną definicję pojęcia „arcydzieło literackie”.
RhX2IFTxK22C8
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

W jakim celu autor tekstu przywołuje opinie trzech różnych badaczy literatury o Trenach J. Kochanowskiego? Odpowiedz, podając trzy ważne przyczyny.

RFWwlEI4w89xz
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Opisz, jak rozumiesz słowa autora: każda wypowiedź człowieka jest deklaracją wartości. Wyjaśnienie przygotuj w formie kilku zdań.

R95UavPsh4Qoo
(Uzupełnij).
R1CxpTqTQMBDi1
Ćwiczenie 4
Dlaczego autor tekstu stawia pytanie o wartość poezji Norwida w 1884 i 1984 roku? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. By skłonić nas do refleksji nad wartością tej poezji w 1884 i 1984 r., 2. By stwierdzić, że 100 lat zmieniło wartość tej poezji., 3. By zasugerować, że w badaniu dzieła ważny jest aspekt historyczny., 4. By wzbogacić tekst swoich rozważań o nowe treści.
11
Ćwiczenie 5
Napisz, jaki środek stylistyczny dominuje w końcowych partiach piątego akapitu. Odpowiedz na pytanie, jaką funkcję pełni ten środek w budowaniu sensów tekstu?
Napisz, jaki środek stylistyczny dominuje w końcowych partiach piątego akapitu. Odpowiedz na pytanie, jaką funkcję pełni ten środek w budowaniu sensów tekstu?
R1NTlxe9wgCAl
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 6
Dlaczego autor tekstu stwierdza w szóstym akapicie: „sądu o wartości dzieła nie da się ustalić w wyniku referendum”? Odpowiedz w formie jednego, dwóch zdań.
Dlaczego autor tekstu stwierdza w szóstym akapicie: „sądu o wartości dzieła nie da się ustalić w wyniku referendum”? Odpowiedz w formie jednego, dwóch zdań.
R15JUH7nsEbPf
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Wypisz z tekstu określenia dwóch istotnych cech, którymi powinien charakteryzować się człowiek, chcący wypowiadać sądy o wartości dzieła.

R16VkmySOkaq1
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Dlaczego, zdaniem autora, przeżycie estetyczne nie jest ważnym miernikiem wartości dzieła literackiego? Odpowiedz jednym zdaniem.

RxmCsOyOotWmW
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 9

Autor wymienia różne rodzaje wartości. Zacytuj te, które odnoszą się do dzieła literackiego.

RnXtijd6IAccv
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Wartości dzieła literackiego
    • Elementy należące do kategorii Wartości dzieła literackiego
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Wartości dzieła literackiego
R1HBkYaHheB5Y
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 10

Jakie znaczenie dla postrzegania wartości literackich miało dokonane w renesansie „usamodzielnienie się sfery kultury wobec religii”? Odpowiedz jednym zdaniem.

R1TxIkEyUINWT
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 11

Zbuduj w kilku zdaniach definicję słowa „kicz” w odniesieniu do dzieła literackiego.

R1LS2k0Bq4PDq
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 12

Autor mówi o tworzeniu dwóch list wybitnych dzieł. Wyobraź sobie, że masz je tworzyć i na podstawie tekstu podaj, czym będziesz się kierował, sporządzając każdą z nich. Wpisz do tabelki po jednym kryterium.

RYTZ8imsw5YXJ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RKWi8vz55YmtC
Dzieła wywierające największe wrażenie. Wybitne arcydzieła. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
RgCbGbsI1DONA
a) Dzieła wywierające największe wrażenie (Uzupełnij). b) Wybitne arcydzieła (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 13

Wymień dwa czynniki, które mają wpływ na kształtowanie się „uświęconych opinii o dziełach”.

RhueXcWqkObE6
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 14

Autor tekstu, mówiąc o zbiorowej sugestii, wymienia dwie postawy wobec niej. Wyjaśnij je swoimi słowami.

R1GMOg3Wva7TP
(Uzupełnij).
R1DtbA1WbMyVe3
Ćwiczenie 15
Zaznacz te kompetencje czytelnika, które umożliwiają właściwe rozpoznanie arcydzieła. Możliwe odpowiedzi: 1. erudycja, 2. duża wrażliwość, 3. wysoki poziom intelektualny, 4. podeszły wiek
31
Ćwiczenie 16

Jak rozumiesz stwierdzenie autora: „w każdym systemie kultury pewne dzieła ustanawiają sferę sacrum”? Odpowiedz w kilku zdaniach.

RUeXqGnZJDc2m
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 17

Wyjaśnij, jakie korzyści ma czytelnik z obcowania z arcydziełem. Zacytuj trzy odpowiednie wyrażenia.

RDLVxrgFjiOvE
(Uzupełnij).
Praca domowa

Korzystając z całości tekstu, a szczególnie z ostatnich trzech akapitów, zbuduj pięciozdaniową definicję arcydzieła literackiego, podając pięć warunków, jakie powinien spełniać utwór określony tym mianem.