Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak powstaje histogram? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | Wspólna praca zespołu klasowego. |
Formy zajęć: | wspólna praca całej grupy stymulowana przez prowadzącego |
Środki dydaktyczne: | materiały (krótkie przedstawienie oraz tabela wyników) przygotowane przez nauczyciela oraz uczniów, dotyczące ciekawych zagadnień, cech, zjawisk, w których celowe jest wykonanie histogramu – dla przykładu: z funkcjonowania klasy i szkoły (oceny, obecności…) , komunikacji (czas jazdy autobusu), pogody (opady, temperatura…) itp. |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel korzysta z wprowadzenia i treści e‑materiału, by przybliżyć uczniom zagadnienie „celu i uwarunkowań tworzenia histogramu”. Zwraca uwagę na problematykę doboru liczby i szerokości przedziałów histogramu. Uczniowie odpowiadają na pytania zawarte w treści, proponują różne dziedziny i sytuacje, w których celowe jest sporządzenie histogramu dla zilustrowania jakiejś cechy. Uczniowie wybierają jedno zagadnienie (spośród przygotowanych przez nauczyciela i uczniów) do wspólnego opracowania w klasie w postaci histogramu. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie oglądają film zawarty w e‑materiale. Na jego podstawie proponują postać tabeli częstości wyników dla wybranego zagadnienia. Nauczyciel notuje efekty pracy klasy na tablicy, rozstrzyga ewentualne różnice zdań, komentuje wypowiedzi. Uczniowie opisują postać histogramu, liczbę i zakres przedziałów. Nauczyciel stopniowo rysuje histogram pod dyktando uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie analizują postać histogramu i odczytują zawarte w nim informacje. Komentują podstawowe cechy uzyskanego rozkładu badanej wielkości. | |
Praca domowa: | |
Każdy z uczniów wybiera wielkość, której rozkład wartości przedstawia w postaci histogramu (np. czas drogi z domu do szkoły). Dokonuje podstawowej analizy cech uzyskanego rozkładu. Pomoże to utrwalić umiejętności zdobyte na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów przy wykonywaniu pracy domowej. |