Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Epopeja narodowa czy traktat metafizyczny? O różnych sposobach odczytania Pana Tadeusza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
uzasadni, że Pan Tadeusz to epopeja;
wymieni sposoby odczytywania Pana Tadeusza;
omówi tło historyczne Pana Tadeusza;
wykaże, że epopeja narodowa realizuje koncepcję ironii romantycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi o obejrzenie filmu Pan Tadeusz (1999) w reżyserii Andrzeja Wajdy. Podczas oglądania filmu uczniowie zastanawiają się, które epizody współtworzą tzw. mit narodowy. Uczniowie próbują również sformułować własną definicję mitu narodowego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Prosi uczniów o opinie na temat obejrzanego filmu oraz o ich definicję mitu narodowego.
Prowadzący zajęcia wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie w parach sprawdzają znajomość przeczytanego tekstu. Układają pytania i proszą koleżankę lub kolegę z ławki o odpowiedź na nie.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna”. W parach przygotowują odpowiedzi na oba zamieszczone tam polecenia. Chętne osoby prezentują rozwiązania.
Nauczyciel udostępnia za pomocą rzutnika wykład prof. Kuziaka zamieszczony w sekcji „Film edukacyjny”. Po jego obejrzeniu uczniowie dzielą się na dwie grupy. Jedna zajmuje się opracowaniem poleceń 1 i 3, druga 2 i 4. Przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film edukacyjny”.
Uczniowie podają własne propozycje słów‑kluczy do tematu wraz z uzasadnieniem (np. Pan Tadeusz, gawęda, epopeja narodowa, Adam Mickiewicz, mit narodowy, tradycja szlachecka).
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Napisz recenzję filmu Andrzeja Wajdy Pan Tadeusz.
Czy jesteśmy spadkobiercami tradycji szlacheckiej zaprezentowanej w Panu Tadeuszu? Rozważ problem, odwołując się do znajomości całego utworu i własnych obserwacji.
Materiały pomocnicze:
Alina Witkowska,Mickiewicz. Słowo i czyn, Warszawa 1983.
Film Pan Tadeusz Andrzeja Wajdy.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.