Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Świat hellenistyczny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego imperium Aleksandra Wielkiego podzieliło się na mniejsze królestwa po jego śmierci;
wyjaśnia znaczenie terminu diadoch i wymienia najważniejsze państwa hellenistyczne;
wymienia cechy kultury hellenistycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela na tablicy tematu zajęć oraz celów lekcji, omówienie jej planowanego przebiegu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji, przypominając o zwycięstwach Aleksadra Wielkiego i wielkim państwie, które stworzył.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na 5‑osobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Schemat”). Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem i wykonują polecenie 2: „Wyjaśnij przytoczone w opracowaniu określenie „Aleksandria przy Egipcie”. W odpowiedzi wymień czynniki geograficzne, etniczne i kulturowe, które wpłynęły na wyjątkowy status Aleksandrii”. Uczniowie tworzą notatkę w formie mapy myśli. Następnie przedstawiają swoej propozycje, a wybrana osoba spisuje je na tablicy, tworząc ostateczną (i wspólną) wersję.
Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z nagraniem. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do dwóch poleceń, a następnie do ćwiczeń 1 oraz 2. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenie 3 (polegające na wykazaniu różnic między rzeźbami z epok klasycznej i hellenistycznej). Uczniowie, dyskutując, wykonują je w parach, a następnie kontynuują dyskusję z inną parą i uzasadniają swoje zdania.
Kolejne ćwiczenie nr 4 (analiza tekstu źródłowego) uczniowie wykonują indywidualnie. Nauczyciel kontroluje wskazywane przez uczniów odpowiedzi. Następnie uczniowie w parach dyskutują, porównując swoje odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 3 (Odnosząc się do tekstów źródłowych z multimedium, rozstrzygnij, czy starożytną Aleksandrię możemy określić mianem polis) z sekcji „Schemat”.
Materiały pomocnicze:
B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. 1, Do końca wojen perskich, Warszawa 1988.
J. Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, cyt. za: B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. 3, Okres hellenistyczny, Warszawa 2010.
Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004–2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.