Zapoznaj się z audiobookiem - wykładem historyka Jacka Rzepki i wykonaj kolejne polecenia.
R1NyUww2KCUkH
Nagranie dźwiękowe dotyczy świata hellenistycznego.
Nagranie dźwiękowe dotyczy świata hellenistycznego.
Źródło: opowiadanie eksperta, Contentplus.sp. z o.o.
Polecenie 2
Wymień skutki podboju Azji przez Aleksandra Wielkiego.
RV1O6Lubwmaul
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3
Opisz wydarzenia, jakie miały miejsce w państwie Aleksandra Wielkiego po jego śmierci.
R15UhqNLF41nP
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 1
Przeanalizuj mapę. Wymień najważniejsze rody królewskie wywodzące się od wodzów Aleksandra i wskaż terytoria przez nie rządzone.
Zapoznaj się z opisem mapy. Wymień najważniejsze rody królewskie wywodzące się od wodzów Aleksandra i wskaż terytoria przez nie rządzone.
RsvLquagFnI13
Mapa przedstawia państwa hellenistyczne w pierwszej połowie trzeciego wieku przed naszą erą. Należą do nich Macedonia, Etolia, Grecja z Atenami i Spartą, zamieszkiwali ten obszar Antygonidzi; Bitynia (Bizancjum), Pont (Synopa), Galacja (Ipsos bitwa 301 rok), Kapadocja, Królestwo Pergamonu, kraj Seleukidów (Cypr, Antiochia, damaszek, Jerozolima, Seleucja, Babilon, Persepolis, Hekatompylos), Królestwo Greków Bakrtyjskich (Kabul, Samarkanda, Gedrozja), kraj zamieszkiwany przez Lagidów (północno‑wschodnia część współczesnego Egiptu) z miastami Aleksandria, Memfis.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Stentor, licencja: CC BY-SA 3.0.
R17mFdXzFFaqV
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Zwróć uwagę na nazwy państw. Jeśli masz wątpliwości, wróć do części „Przeczytaj”.
Syria i Babilonia pod rządami dynastii Seleukidów, ze stolicą w Antiochii, oraz Egipt, ze stolicą w Aleksandrii, rządzony przez potomków Ptolemeusza – Lagidów.
11
Ćwiczenie 2
Wskaż na mapie państwo, które powstało na gruzach starożytnej Persji.
Podaj państwo, które powstało na gruzach starożytnej Persji.
R15S6xJpp57vP
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Przypomnij sobie treść części Przeczytaj.
Królestwo Seleukidów ze stolicą w Antiochii.
21
Ćwiczenie 3
Poniżej zamieszczono dwa zestawy ilustracji z przykładami rzeźb greckich epoki klasycznej i hellenistycznej. Zapoznaj się z nimi, a następnie wykonaj polecenie.
A – epoka klasyczna:
ROzT69Y4M64Qf
Ilustracja
Popiersie ateńskiego polityka i męża stanu Temistoklesa z pierwszej połowy V w. p.n.e. Rzymska kopia (Muzeum Archeologiczne w Ostii).
Źródło: Sailko, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
RcofUgt9Cr8sS
Ilustracja
Posąg Hermesa z IV w. p.n.e. (Narodowe Muzeum Archeologiczne w Atenach).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
B – epoka hellenistyczna:
RxVsKmf6YOyat
Ilustracja
Głowa starszej kobiety, pierwotnie prawdopodobnie część reliefu lub rzeźby z III/II w. p.n.e. Rzymska kopia (Muzeum Brytyjskie w Londynie).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RAY9dsycf5hQS
Ilustracja
Tzw. grupa Laokoona, rzeźba z III/II w. p.n.e. Rzymska kopia (Muzeum Watykańskie).
Źródło: LivioAndronico, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Rd9lon40meA37
Powyżej zamieszczono dwa zestawy ilustracji z przykładami rzeźb greckich epoki klasycznej i hellenistycznej. Zapoznaj się z nimi, a następnie wskaż występujące między nimi różnice. (Uzupełnij).
R9E0BwuTO1fSR
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Do opisania różnic między obu epokami możesz wykorzystać pary pojęć takich jak: idealizm–naturalizm, statyczność–dynamizm itp.
Z powyższych zestawów ilustracji wynika, że epoka klasyczna charakteryzowała się bardziej harmonijną, statyczną i wyidealizowaną formą, podczas gdy postaci przedstawiane przez artystów epoki hellenistycznej cechuje naturalizm (twarz starszej kobiety jest wykrzywiona w lekkim grymasie, wyraźnie zarysowano wszystkie zmarszczki i bruzdy w twarzy), a także duża dynamika i ekspresyjność.
3
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z fragmentem listu króla seleukidzkiego Antiocha III Wielkiego, a następnie wykonaj polecenie.
1
Józef FlawiuszDawne dzieje Izraela
Król Antioch pozdrawia Zeuksisa, ojca swego. Jeśli jesteś zdrów, to dobrze, bo i ja cieszę się dobrym zdrowiem. Słysząc o buntach ludności Lidii i Frygii, uznałem, iż ta sprawa wymaga ode mnie szczególnej czujności. Naradziwszy się więc z przyjaciółmi, co należy czynić, postanowiłem sprowadzić do tamtejszych twierdz i miejsc węzłowych dwa tysiące rodzin żydowskich z Mezopotamii i Babilonii, wraz z ich dobytkiem. Albowiem ich cześć dla Boga budzi we mnie ufność, że będąc oni wiernie strzec naszych interesów, a zresztą mam w ich sprawie świadectwo moich przodków, iż uczciwie i ochoczo wykonują oni to, o co się ich prosi. Jest tedy wolą moją, abyś – nie bacząc na związane z tym trudności – przesiedlił tych ludzi, zapewniwszy ich, że będą nadal żyli wedle własnych praw. A gdy sprowadzisz ich do wyżej określonych okolic, dasz każdemu miejsce na zbudowanie domu i ziemię pod uprawę i pod winnicę, zarządzając, by przez dziesięć lat nie byli obciążeni podatkiem od płodów roli. Zanim zaś dochowają się pierwszych plonów, należy przydzielać im zboże na wyżywienie służebników. Również tym, którzy będą zatrudnieni w służbie państwowej, trzeba dać dostateczne zaopatrzenie, aby doznając naszej łaskawości tym gorliwiej dbali o nasze sprawy. O cały zresztą ich naród troszczyć się masz jak najusilniej, aby nikt nie mógł go prześladować.
R18ZCentTk0fz
Łączenie par. Określ, które z zamieszczonych niżej zdań są prawdziwe, a które — fałszywe.. Tytuł ojcowski z jakim Antioch zwraca się do Zeuksisa ma charakter wyłącznie honoryfikatywny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nowe kolonie na terenach zdobytych przez Aleksandra Macedońskiego zakładano głównie w celach gospodarczych i kulturowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Polityka przesiedleniowa Antiocha III Wielkiego miała przede wszystkim na celu zwiększenie kontroli władcy nad zarządzanymi przez niego prowincjami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Królowie hellenistyczni mogli swobodnie dysponować ziemią w swoim państwie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ziemia nadana kolonistom żydowskim nadawała się od razu do uprawy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nadziały ziemi przyznanej kolonistom żydowskim nie mogły być zbyt duże.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Określ, które z zamieszczonych niżej zdań są prawdziwe, a które — fałszywe.. Tytuł ojcowski z jakim Antioch zwraca się do Zeuksisa ma charakter wyłącznie honoryfikatywny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nowe kolonie na terenach zdobytych przez Aleksandra Macedońskiego zakładano głównie w celach gospodarczych i kulturowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Polityka przesiedleniowa Antiocha III Wielkiego miała przede wszystkim na celu zwiększenie kontroli władcy nad zarządzanymi przez niego prowincjami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Królowie hellenistyczni mogli swobodnie dysponować ziemią w swoim państwie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ziemia nadana kolonistom żydowskim nadawała się od razu do uprawy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nadziały ziemi przyznanej kolonistom żydowskim nie mogły być zbyt duże.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
B Źródło: Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, s. 414–415. Cytat za: Benedetto Bravo, Ewa Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. 3, Okres hellenistyczny, Warszawa 2010.