Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Państwa złożone i problemy dezintegracji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
15) analizuje przykłady procesów dezintegracji państw złożonych w Europie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest państwo złożone;
przedstawia przyczyny procesów dezintegracyjnych w państwach złożonych;
opisuje jeden z przypadków dekompozycji państwa złożonego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed zajęciami
1. Nauczyciel zleca 2–3 uczniom przygotowanie w domu prezentacji dotyczącej problemów belgijskiego federalizmu. Materiałami do wykorzystania przez uczniów mogą być:
Rafał Klepka, Od państwa unitarnego do federacji – uwagi nad ustrojem terytorialnym Belgii, depot.ceon.pl.
Konstytucja Belgii, libr.sejm.gov.pl.
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia syntetycznie istotę federalizmu oraz zjawisko państw złożonych. Zwraca ponadto uwagę na uwarunkowania historyczne takich rozwiązań ustrojowych oraz szanse i zagrożenia, jakie generują.
2. Nauczyciel przedstawia przedmiot i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Grupa uczniów przedstawia przygotowaną wspólnie prezentację dotyczącą problemów dezintegracyjnych Belgii, zwracając uwagę na strukturę etniczną tego kraju, reformy decentralizacyjne, jakie były podejmowane w XX w., oraz na aktualny system polityczny państwa. Przed rozpoczęciem wystąpienia uczniowie przedstawiają pozostałym osobom w klasie krótkie zadanie do wykonania, związane z treścią prezentacji.
2. Uczniowie rozwiązują zadanie z pkt. 1, a osoby przygotowujące prezentację oceniają poprawność ich odpowiedzi.
3. Nauczyciel uzupełnia i ocenia prezentację uczniów.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie oglądają film o problemach federalizmu Bośni i Hercegowiny oraz w parach wykonują zamieszczone pod nim zadania.
2. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jadwiga Rogoża, Federacja bez federalizmu. Stosunki Moskwa – regiony, osw.waw.pl.
Marta Szpala, Bośnia i Hercegowina po wyborach – utrwalenie paraliżu państwa, osw.waw.pl.
Zbigniew Machelski, Demokracja i federalizm, repozytorium.amu.edu.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.