Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Bartłomiej Klus

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak wykorzystać zasady dynamiki do opisu zachowania się ciał?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

II. Mechanika. Uczeń:
6) stosuje zasady dynamiki do opisu zachowania się ciał.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

II. Mechanika. Uczeń:
13) stosuje zasady dynamiki do opisu zachowania się ciał.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omówi sposób opisu zachowania ciał z wykorzystaniem zasad dynamiki.

  2. wyjaśni, jak poprawnie określić, która z zasad dynamiki jest spełniona.

  3. wykona rysunki pomocnicze, potrzebne do poprawnego rozwiązania zagadnienia.

  4. zastosuje zasady dynamiki do opisu zachowania się ciał.

Strategie nauczania:

IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe)

Metody nauczania:

- burza mózgów,
- pokaz multimedialny,
- analiza pomysłów.

Formy zajęć:

- praca w grupach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

- film samouczek opisujący zachowanie się ciała z wykorzystaniem zasad dynamiki,
- zestaw zadań.

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: Jak wykorzystać zasady dynamiki do opisu zachowania się ciał

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

- Uczniowie przypominają sobie sens trzech zasad dynamiki Newtona.
- Uczniowie w grupach zapoznają się z algorytmem odpowiedniej zasady dynamiki spełnionej w zadaniu, a następnie - w grupie, w formie burzy mózgów - dyskutują nad zastosowaniem zasad dynamiki do opisu zachowania się ciał.
- Uczniowie w grupach zapoznają się z filmem samouczkiem i analizują zaprezentowany przypadek.

Faza realizacyjna:

-Uczniowie samodzielnie trenują sposób prawidłowego wykonania rysunku pomocniczego.
-Uczniowie samodzielnie trenują posługiwanie się algorytmem doboru odpowiedniej zasady dynamiki do opisu zachowania się ciała pod wpływem działających na nie sił. Uczniowie ćwiczą na podstawie otrzymanego zestawu zadań - rozwiązują zadania 1‑4 oraz 6‑7 z części „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie, czytając tekst e‑materiału oraz ponownie oglądając film samouczek, oraz rozwiązując zadanie 5 i 8 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą obejrzeć film samouczek przed lekcją lub po lekcji w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości.