Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak wykorzystać zasady dynamiki do opisu zachowania się ciał? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: II. Mechanika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | - burza mózgów, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | - film samouczek opisujący zachowanie się ciała z wykorzystaniem zasad dynamiki, |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: Jak wykorzystać zasady dynamiki do opisu zachowania się ciał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Uczniowie przypominają sobie sens trzech zasad dynamiki Newtona. | |
Faza realizacyjna: | |
-Uczniowie samodzielnie trenują sposób prawidłowego wykonania rysunku pomocniczego. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie, czytając tekst e‑materiału oraz ponownie oglądając film samouczek, oraz rozwiązując zadanie 5 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Uczniowie mogą obejrzeć film samouczek przed lekcją lub po lekcji w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |