Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
R1XdT69NyIXGf1
Ćwiczenie 1
Po pochyłym zboczu górki zjeżdża rowerzysta. Siły, które na niego działają, równoważą się. Zaznacz zdanie prawdziwe: Możliwe odpowiedzi: 1. Prędkość rowerzysty będzie malała., 2. Prędkość rowerzysty będzie rosła., 3. Prędkość rowerzysty będzie stała w czasie.
Ćwiczenie 2
RszdPiMBrVNLp1
Uzupełnij zdania: Jeżeli ciało porusza się ze stałą prędkością, to do opisu jego zachowania najczęściej stosuje się (I zasadę dynamiki / II zasadę dynamiki / III zasadę dynamiki). II zasada dynamiki wykorzystywana jest do opisu ciał poruszających się (ze stałą prędkością / ze stałym przyspieszeniem / ze zmiennym przyspieszeniem).
RXuDi776TeM1r2
Ćwiczenie 3
Na jadący po poziomej drodze samochód o masie m działa siła F generowana przez silnik oraz siła oporu powietrza Fo. Wartości tych sił spełniają warunek F > Fo. Droga przebyta w czasie t wynosi Możliwe odpowiedzi: 1. s(t)=v0t+F-Fo2mt2, 2. s(t)=v0t-F-Fo2mt2, 3. s(t)=v0t+at
R2OUbJEUW22Qe2
Ćwiczenie 4
Tekst alternatywny w opracowaniu.
R1NprwyO4gcD32
Ćwiczenie 5
Wybierz poprawne zakończenie historii:

Nad nieważkim i nieruchomym bloczkiem zawieszonym wysoko nad ziemią umieszczono kiść bananów. Przez bloczek przewieszono linę w taki sposób, że jej końce dotykają do ziemi. Lina może przesuwać się po bloczku bez tarcia. Obok dwóch zwisających końców liny znajdują się dwie małpy o takiej samej masie. Obie małpy chcą zjeść banany, zatem łapią za linę i zaczynają się wspinać. Małpa pierwsza wspina się używając w tym celu siły o wartości F. Druga małpa ma większą motywację do zjedzenia bananów i dlatego wspina się, wykorzystując dwukrotnie większą siłę, tj. 2F. Finałem tej historii jest zjedzenie bananów przez… Możliwe odpowiedzi: 1. Małpę drugą, ponieważ wspina się ona z dwa razy większą siłą., 2. Małpę pierwszą, ponieważ małpa druga wspinając się z dwa razy większą siłą wciągnie ją na górę., 3. Banany nie zostaną zjedzone, ponieważ obie małpy mają tę samą masę, zatem działające na nie siły grawitacji będą się równoważyć.
RufSyEmrcBslH3
Ćwiczenie 6
Do podanych poniżej sytuacji przyporządkuj zasadę – jedną z trzech zasad dynamiki, która jest spełniona. Po pochyłym zboczu górki zjeżdża na sankach dziecka. Prędkość saneczkarza rośnie w wraz z pokonaną drogą. Możliwe odpowiedzi: 1. II zasada dynamiki Newtona, 2. I zasada dynamiki Newtona, 3. III zasada dynamiki Newtona Otwierający drzwi Krzyś odczuwa opór jaki one stawiają. Możliwe odpowiedzi: 1. II zasada dynamiki Newtona, 2. I zasada dynamiki Newtona, 3. III zasada dynamiki Newtona Na opadającą w wodzie gumową kulkę działa siła wyporu, równa co do wartości sile ciężkości kulki. Możliwe odpowiedzi: 1. II zasada dynamiki Newtona, 2. I zasada dynamiki Newtona, 3. III zasada dynamiki Newtona
3
Ćwiczenie 7
R1BUpLOjBMCUe
R1HnceA5E9QFX
Na wykresie przedstawiono prędkość, z jaką porusza się rowerzysta po poziomej trasie. Wybierz przedziały, w których siły działające na rowerzystę spełniają I zasadę dynamiki Newtona. Możliwe odpowiedzi: 1. a), 2. b), 3. c), 4. d), 5. e), 6. f)
RKXK3OM9UWvQN3
Ćwiczenie 8
Tekst alternatywny w opracowaniu.