Dla nauczyciela
Autor: Paweł Dziuba
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole czworokąta wpisanego w okrąg
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto stosuje własności czworokątów wpisanych w okrąg i opisanych na okręgu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje własności czworokątów wpisanych w okrąg w zadaniach geometrycznych,
stosuje wzór Brahmagupty i twierdzenie Ptolemeusza, obliczając pole czworokąta wpisanego w okrąg.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
metoda tekstu przewodniego
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają własności czworokątów.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat warunków jakie musi spełniać czworokąt, aby mógł być wpisany w okrąg. Uczniowie formułują wnioski korzystając z symulacji interaktywnej.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Uczniowie w grupach lub indywidualnie, metodą tekstu przewodniego, analizują przykłady 1 – 4, następnie na forum klasy dyskutują rozwiązania.
Nauczyciel przedstawia rozwiązanie przykładu 5.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1‑6.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia 7 -8 z sekcji „Sprawdź się” oraz polecenia związane w symulacją interaktywną.
Materiały pomocnicze:
Obliczanie pól i obwodów czworokątów
Wskazówki metodyczne:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana przez uczniów do stworzenia infografiki prezentującej warunki wpisania czworokątów w okrąg.
Może być też wykorzystana przy omawianiu tematów dotyczących własności czworokątów wpisanych w okrąg.