Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Miejsce prawa Unii Europejskiej w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:

6) wyjaśnia zależności między prawem unijnym i krajowym; przedstawia formy prawa wtórnego Unii Europejskiej i ich miejsce w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje zależności między prawem unijnym i krajowym;

  • dowiaduje się, czym jest prawo pierwotne Unii Europejskiej;

  • analizuje formy prawa wtórnego Unii Europejskiej;

  • ustala miejsce prawa unijnego w porządku prawnym RP.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Na czym polega różnica między prawem UE a prawem krajowym państw członkowskich UE (np. prawem RP)?

  • Jakie są rodzaje aktów prawnych UE?

Zebrane odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Metoda jigsaw – praca w czterech grupach. Zespoły na podstawie treści w sekcjach „Przeczytaj” i zasobów internetowych opracowują przydzielone im zagadnienia:

  • gr. 1 – zależność między prawem unijnym i krajowym;

  • gr. 2 – czym jest prawo pierwotne Unii Europejskiej;

  • gr. 3 – czym jest prawo wtórne Unii Europejskiej;

  • gr. 4 – miejsca prawa UE w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej.

Po wyznaczonym czasie tworzone są nowe zespoły tak, aby w każdym z nich znalazła się przynajmniej jedna osoba z grup 1–4. Uczniowie dzielą się wiedzą i uczą się od siebie nawzajem. Następnie przedstawiciele nowych grup przedstawiają poszczególne zagadnienia.

2. Dyskusja na temat pierwszeństwa prawa krajowego nad unijnym lub unijnego nad krajowym. Uczniowie zastanawiają się i przedstawiają argumenty przemawiające za pierwszą lub drugą opcją. Prezentowane argumenty i stanowiska zostają zapisane na tablicy.

3. Praca z parach – analiza treści schematu i wykonanie dołączonego do niego ćwiczenia. Uczniowie korzystają ze żródeł internetowych (elementy WebQuestu). Chętne/wybrane pary prezentują rezultaty pracy na forum klasy.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 6–9 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Chętne osoby podsumowują zajęcia ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

  • Artur Trubalski, Prawne aspekty implementacji prawa UE do systemu prawnego RP, Warszawa 2016.

  • Artur Kuś, Rodzaje kompetencji Unii Europejskiej a unijna polityka podatkowa, „Studia z Polityki Publicznej” 2014, nr 2, s. 79–95.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o miejscu prawa Unii Europejskiej w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej.