Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Miejsce prawa Unii Europejskiej w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
6) wyjaśnia zależności między prawem unijnym i krajowym; przedstawia formy prawa wtórnego Unii Europejskiej i ich miejsce w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje zależności między prawem unijnym i krajowym;
dowiaduje się, czym jest prawo pierwotne Unii Europejskiej;
analizuje formy prawa wtórnego Unii Europejskiej;
ustala miejsce prawa unijnego w porządku prawnym RP.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Na czym polega różnica między prawem UE a prawem krajowym państw członkowskich UE (np. prawem RP)?
Jakie są rodzaje aktów prawnych UE?
Zebrane odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Metoda jigsaw – praca w czterech grupach. Zespoły na podstawie treści w sekcjach „Przeczytaj” i zasobów internetowych opracowują przydzielone im zagadnienia:
gr. 1 – zależność między prawem unijnym i krajowym;
gr. 2 – czym jest prawo pierwotne Unii Europejskiej;
gr. 3 – czym jest prawo wtórne Unii Europejskiej;
gr. 4 – miejsca prawa UE w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej.
Po wyznaczonym czasie tworzone są nowe zespoły tak, aby w każdym z nich znalazła się przynajmniej jedna osoba z grup 1–4. Uczniowie dzielą się wiedzą i uczą się od siebie nawzajem. Następnie przedstawiciele nowych grup przedstawiają poszczególne zagadnienia.
2. Dyskusja na temat pierwszeństwa prawa krajowego nad unijnym lub unijnego nad krajowym. Uczniowie zastanawiają się i przedstawiają argumenty przemawiające za pierwszą lub drugą opcją. Prezentowane argumenty i stanowiska zostają zapisane na tablicy.
3. Praca z parach – analiza treści schematu i wykonanie dołączonego do niego ćwiczenia. Uczniowie korzystają ze żródeł internetowych (elementy WebQuestu). Chętne/wybrane pary prezentują rezultaty pracy na forum klasy.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 6–9 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Chętne osoby podsumowują zajęcia ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Artur Trubalski, Prawne aspekty implementacji prawa UE do systemu prawnego RP, Warszawa 2016.
Artur Kuś, Rodzaje kompetencji Unii Europejskiej a unijna polityka podatkowa, „Studia z Polityki Publicznej” 2014, nr 2, s. 79–95.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o miejscu prawa Unii Europejskiej w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej.