Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RPJM2PgQdRyCV1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, która z kategorii zgodnie z traktatem lizbońskim nie należy do kompetencji Unii Europejskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. kompetencje wyłączne, 2. kompetencje dzielone, 3. kompetencje mieszane, 4. działania wspierające, koordynujące lub uzupełniające działania państw członkowskich
Rv0H7gAB9wAh61
Ćwiczenie 2
Zaznacz, których z podanych aktów prawnych nie zaliczamy do prawa pochodnego (wtórnego) UE. Możliwe odpowiedzi: 1. ustawy, 2. dyrektywy, 3. zarządzenia, 4. akty prawa miejscowego
R19t1VLaOjV001
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego Rzeczypospolitej Polskiej Konstytucja RP (tu wybierz) 1. jest niżej usytuowana w hierarchii źródeł prawa niż prawo UE, 2. ma pierwszeństwo przed prawem unijnym, 3. ma taką samą rangę w hierarchii źródeł prawa, jak prawo UE.
2
Ćwiczenie 4
RPJojNmHVPx1I
Nazwij zasadę, zgodnie z którą Unia Europejska działa wyłącznie w granicach kompetencji przyznanych jej przez państwa członkowskie w traktatach do osiągnięcia określonych celów. (Uzupełnij).
R1a1VUsnouAj5
Podaj odpowiedź najbliższą swojej. Przekonaj się, czy jest poprawna. Możliwe odpowiedzi: 1. zasada kompetencji przyznanych, 2. zasada kompetencji dzielonych, 3. zasada kompetencji wyłączonych
RcsluWLmyA3ZD2
Ćwiczenie 5
Dopasuj charakterystykę prawa pierwotnego do rodzaju. prawo traktatowe Możliwe odpowiedzi: 1. mają na celu wypełnianie luk prawa UE i zagwarantowanie temu prawu sprawiedliwej wykładni, 2. są to normy prawne tworzone w drodze praktyki przez państwa należące do UE; do powstania tych norm konieczna jest praktyka i przekonanie tych państw, że praktyka ta stanowi prawo, 3. są to akty zalecone do przyjęcia państwom członkowskim zgodnie z ich wymogami konstytucyjnymi (dlatego akty te mają miano konstytucyjnych), 4. tworzą je umowy międzynarodowe, które kształtują ramy funkcjonowania UE, a wcześniej Wspólnoty Europejskiej akty konstytucyjne Rady lub Rady Europejskiej Możliwe odpowiedzi: 1. mają na celu wypełnianie luk prawa UE i zagwarantowanie temu prawu sprawiedliwej wykładni, 2. są to normy prawne tworzone w drodze praktyki przez państwa należące do UE; do powstania tych norm konieczna jest praktyka i przekonanie tych państw, że praktyka ta stanowi prawo, 3. są to akty zalecone do przyjęcia państwom członkowskim zgodnie z ich wymogami konstytucyjnymi (dlatego akty te mają miano konstytucyjnych), 4. tworzą je umowy międzynarodowe, które kształtują ramy funkcjonowania UE, a wcześniej Wspólnoty Europejskiej ogólne zasady prawa Możliwe odpowiedzi: 1. mają na celu wypełnianie luk prawa UE i zagwarantowanie temu prawu sprawiedliwej wykładni, 2. są to normy prawne tworzone w drodze praktyki przez państwa należące do UE; do powstania tych norm konieczna jest praktyka i przekonanie tych państw, że praktyka ta stanowi prawo, 3. są to akty zalecone do przyjęcia państwom członkowskim zgodnie z ich wymogami konstytucyjnymi (dlatego akty te mają miano konstytucyjnych), 4. tworzą je umowy międzynarodowe, które kształtują ramy funkcjonowania UE, a wcześniej Wspólnoty Europejskiej prawo zwyczajowe Możliwe odpowiedzi: 1. mają na celu wypełnianie luk prawa UE i zagwarantowanie temu prawu sprawiedliwej wykładni, 2. są to normy prawne tworzone w drodze praktyki przez państwa należące do UE; do powstania tych norm konieczna jest praktyka i przekonanie tych państw, że praktyka ta stanowi prawo, 3. są to akty zalecone do przyjęcia państwom członkowskim zgodnie z ich wymogami konstytucyjnymi (dlatego akty te mają miano konstytucyjnych), 4. tworzą je umowy międzynarodowe, które kształtują ramy funkcjonowania UE, a wcześniej Wspólnoty Europejskiej
2
Ćwiczenie 6
RtO4qMZdt7c9T
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
3
Ćwiczenie 7
RYhi8zDZyeSkQ
Uzupełnij przytoczony przepis prawny – w brakujące miejsca wstaw odpowiednie nazwy aktów prawa wtórnego Unii Europejskiej. Art. 288. Moc wiążąca rozporządzeń, dyrektyw, decyzji, zaleceń i opinii

W celu wykonania kompetencji Unii instytucje przyjmują rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie.
1. Rozporządzenie, 2. Zalecenie, 3. Dyrektywa, 4. Zalecenie i opinia, 5. Rozporządzenie i opinia, 6. Opinia, 7. Decyzja ma zasięg ogólny. Wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
1. Rozporządzenie, 2. Zalecenie, 3. Dyrektywa, 4. Zalecenie i opinia, 5. Rozporządzenie i opinia, 6. Opinia, 7. Decyzja wiąże każde Państwo Członkowskie, do którego jest kierowana, w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawia jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków.
1. Rozporządzenie, 2. Zalecenie, 3. Dyrektywa, 4. Zalecenie i opinia, 5. Rozporządzenie i opinia, 6. Opinia, 7. Decyzja wiąże w całości. Decyzja, która wskazuje adresatów, wiąże tylko tych adresatów.
1. Rozporządzenie, 2. Zalecenie, 3. Dyrektywa, 4. Zalecenie i opinia, 5. Rozporządzenie i opinia, 6. Opinia, 7. Decyzja nie mają mocy wiążącej.
Źródło: Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – tekst skonsolidowany uwzględniający zmiany wprowadzone Traktatem z Lizbony, Dz.U.2004.90.864/2.
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj ćwiczenie.

Tekst I

1
Monika Kawczyńska Podział kompetencji pomiędzy państwa członkowskie i UE oraz podstawowe zasady systemu ustrojowego i prawnego UE po Traktacie z Lizbony

UE może podejmować działania tylko na podstawie kompetencji przyznanych jej w Traktatach, tzn. UE ma tylko takie kompetencje, jakie zostały jej przyznane traktatowo i nie może własną mocą zwiększać, ograniczyć czy modyfikować swoich kompetencji. UE nie przysługuje tzw. kompetencja kompetencyjna. O kompetencjach UE decydują jej państwa członkowskie.

1 Źródło: Monika Kawczyńska, Podział kompetencji pomiędzy państwa członkowskie i UE oraz podstawowe zasady systemu ustrojowego i prawnego UE po Traktacie z Lizbony, 18.11.2017 r., dostępny w internecie: law.uj.edu.pl.

Tekst II

1
Artur Kuś Rodzaje kompetencji Unii Europejskiej a unijna polityka podatkowa

W związku z tym, Unia Europejska jest odpowiedzialna za jakąś sprawę na tyle, na ile kompetencje w tym zakresie zostały na nią przeniesione (przekazane) przez państwa członkowskie. Określając rodzaje kompetencji przynależnych Unii Europejskiej i państwom członkowskim należy wskazać, że z TUE można wyinterpretować zasadę domniemania kompetencji państw członkowskich.

2 Źródło: Artur Kuś, Rodzaje kompetencji Unii Europejskiej a unijna polityka podatkowa, „Studia z Polityki Publicznej” 2014, nr 2, s. 79–95.
R11zP9UM7O3ei
Rozstrzygnij, czy brak tzw. kompetencji kompetencyjnej, o której mowa w tekście 1, pozostaje w spójności z zasadą, której nazwę podkreślono w tekście 2. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do obu tekstów źródłowych. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Artur Trubalski Prawne aspekty implementacji prawa UE do systemu prawnego RP

Trzeba w tym miejscu zauważyć, że prawo pochodne UE jest wprawdzie uchwalane przez instytucje Unii Europejskiej, ale jednocześnie w jego powstawaniu biorą udział przedstawiciele państw członkowskich Unii Europejskiej, zasiadający w instytucjach UE, reprezentujący władzę ustawodawczą oraz władzę wykonawczą w swoich państwa. Można więc zaryzykować stwierdzenie, iż prawo UE jest tworzone (powstaje) zarówno na poziomie Unii Europejskiej, jak również na poziomie państw członkowskich.

3 Źródło: Artur Trubalski, Prawne aspekty implementacji prawa UE do systemu prawnego RP, Warszawa 2016, s. 1.
RvW2ERs93R9Ww
Argument: (Uzupełnij) Kontrargument: (Uzupełnij).