Sprawdź się
W celu wykonania kompetencji Unii instytucje przyjmują rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie.
1. Rozporządzenie, 2. Zalecenie, 3. Dyrektywa, 4. Zalecenie i opinia, 5. Rozporządzenie i opinia, 6. Opinia, 7. Decyzja ma zasięg ogólny. Wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
1. Rozporządzenie, 2. Zalecenie, 3. Dyrektywa, 4. Zalecenie i opinia, 5. Rozporządzenie i opinia, 6. Opinia, 7. Decyzja wiąże każde Państwo Członkowskie, do którego jest kierowana, w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawia jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków.
1. Rozporządzenie, 2. Zalecenie, 3. Dyrektywa, 4. Zalecenie i opinia, 5. Rozporządzenie i opinia, 6. Opinia, 7. Decyzja wiąże w całości. Decyzja, która wskazuje adresatów, wiąże tylko tych adresatów.
1. Rozporządzenie, 2. Zalecenie, 3. Dyrektywa, 4. Zalecenie i opinia, 5. Rozporządzenie i opinia, 6. Opinia, 7. Decyzja nie mają mocy wiążącej.
Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj ćwiczenie.
Tekst I
Podział kompetencji pomiędzy państwa członkowskie i UE oraz podstawowe zasady systemu ustrojowego i prawnego UE po Traktacie z LizbonyUE może podejmować działania tylko na podstawie kompetencji przyznanych jej w Traktatach, tzn. UE ma tylko takie kompetencje, jakie zostały jej przyznane traktatowo i nie może własną mocą zwiększać, ograniczyć czy modyfikować swoich kompetencji. UE nie przysługuje tzw. kompetencja kompetencyjna. O kompetencjach UE decydują jej państwa członkowskie.
Źródło: Monika Kawczyńska, Podział kompetencji pomiędzy państwa członkowskie i UE oraz podstawowe zasady systemu ustrojowego i prawnego UE po Traktacie z Lizbony, 18.11.2017 r., dostępny w internecie: law.uj.edu.pl.
Tekst II
Rodzaje kompetencji Unii Europejskiej a unijna polityka podatkowaW związku z tym, Unia Europejska jest odpowiedzialna za jakąś sprawę na tyle, na ile kompetencje w tym zakresie zostały na nią przeniesione (przekazane) przez państwa członkowskie. Określając rodzaje kompetencji przynależnych Unii Europejskiej i państwom członkowskim należy wskazać, że z TUE można wyinterpretować zasadę domniemania kompetencji państw członkowskich.
Źródło: Artur Kuś, Rodzaje kompetencji Unii Europejskiej a unijna polityka podatkowa, „Studia z Polityki Publicznej” 2014, nr 2, s. 79–95.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Prawne aspekty implementacji prawa UE do systemu prawnego RPTrzeba w tym miejscu zauważyć, że prawo pochodne UE jest wprawdzie uchwalane przez instytucje Unii Europejskiej, ale jednocześnie w jego powstawaniu biorą udział przedstawiciele państw członkowskich Unii Europejskiej, zasiadający w instytucjach UE, reprezentujący władzę ustawodawczą oraz władzę wykonawczą w swoich państwa. Można więc zaryzykować stwierdzenie, iż prawo UE jest tworzone (powstaje) zarówno na poziomie Unii Europejskiej, jak również na poziomie państw członkowskich.
Źródło: Artur Trubalski, Prawne aspekty implementacji prawa UE do systemu prawnego RP, Warszawa 2016, s. 1.