Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Wybrany problem życia społecznego w Polsce – analiza zjawiska i możliwości rozwiązania.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
III. Struktura społeczna i problemy społeczne
Uczeń:
7) charakteryzuje wybrany problem życia społecznego w Rzeczypospolitej Polskiej; rozważa różne możliwości jego rozwiązania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje przyczyny chorób cywilizacyjnych;
analizuje wybrane rodzaje chorób cywilizacyjnych;
charakteryzuje determinanty zdrowia;
określa sposoby przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym;
wyjaśnia, czym jest Narodowy Program Zdrowia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem audiobooka.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Co rozumiecie pod pojęciem chorób cywilizacyjnych?
Jakie przykłady takich chorób możecie wymienić?
Jakie przyczyny tych chorób możecie wskazać?
Co waszym zdaniem ma zasadniczy wpływ na zdrowie człowieka?
Jak należy dbać o zdrowie?
Jakie przykłady polityki państwa ukierunkowanej na profilaktykę chorób cywilizacyjnych znacie?
Odpowiedzi są zapisywane na tablicy.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie do zajęć – omówienie przez nauczyciela:
przyczyn chorób cywilizacyjnych;
wybranych rodzajów chorób cywilizacyjnych;
determinant zdrowia;
sposobów przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym;
Narodowego Programu Zdrowia.
2. Cały zespół klasowy podejmuje dyskusję na temat tego, czy ważniejsze jest zapobieganie, czy leczenie chorób. Wybrana osoba przedstawia wnioski.
3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
przyczyn chorób cywilizacyjnych;
wybranych rodzajów chorób cywilizacyjnych;
determinant zdrowia;
sposobów przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym;
Narodowego Programu Zdrowia.
4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1–3 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Praca z audiobookiem. Uczniowie zapoznają się z materiałem i wykonują dołączone do niego ćwiczenia. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Chętne lub wybrane osoby podsumowują lekcję ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (4–8).
Materiały pomocnicze:
Narodowy Program Zdrowia na lata 2016–2020, sip.lex.pl.
Program Profilaktyki Raka Płuc, pacjent.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być wykorzystany jako inspiracja do zorganizowania akcji informacyjnej na temat depresji lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o wybranym problemie życia społecznego w Polsce.