Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ transportu na środowisko przyrodnicze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne. Uczeń:
6) ocenia wpływ transportu na warunki życia ludności i środowisko przyrodnicze.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia wpływ transportu na środowisko przyrodnicze,
porównuje wielkość produkowanego dwutlenku węgla przez poszczególne rodzaje transportu,
wyjaśnia przyczyny przestrzennego zróżnicowania produkcji dwutlenku węgla w wyniku działalności transportowej,
wymienia i proponuje przykłady działań mających na celu ograniczenie wpływu transportu na środowisko przyrodnicze.
Strategie: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2003.
Znaczenie przyrodnicze i funkcje przejść dla zwierząt: korytarze.pl/przejscia‑dla‑zwierzat/znaczenie‑przyrodnicze‑i-funkcje‑ekologiczne‑przejsc‑dla‑zwierzat
Dane statystyczne:
ourworldindata.org/grapher/per‑capita‑co2‑transport?stackMode=absolute®ion=World
ourworldindata.org/grapher/co2‑emissions‑transport?stackMode=absolute&time=2016®ion=World
ourworldindata.org/co2‑emissions‑from‑transport
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Każda z nich przygotowuje informacje na temat wpływ transportu na dany element (sferę) środowiska przyrodniczego. W tym celu uczniowie korzystają z części Przeczytaj niniejszego e‑materiału. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja i wyjaśnienie trudniejszych kwestii przez nauczyciela.
W kolejnym etapie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z symulacjami interaktywnymi i wykonanie do nich poleceń dotyczących emisji dwutlenku węgla. Uczniowie pracują w parach. Po zakończonej pracy następuje podsumowanie i klasowa dyskusja, nad przebiegiem której czuwa nauczyciel.
Następnie uczniowie wykonują polecenia do audiobooka. Po zakończonej pracy następuje podsumowanie i klasowa dyskusja. Nad przebiegiem czuwa nauczyciel.
Faza podsumowująca
Uczniowie układają trzy pytania sprawdzające dla swojego kolegi/ swojej koleżanki i oceniają poprawność ich odpowiedzi. Etap ten kontroluje nauczyciel.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Sporządzenie w zeszytach mapy myśli ułatwiającej zapamiętanie treści z niniejszego tematu.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu zagadnień dotyczących wpływu działalności gospodarczej człowieka na środowisko przyrodnicze.