Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Występowanie jonów żelaza w organizmie człowieka.
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia białka odpowiedzialne za gospodarkę jonów żelaza w organizmie;
określa zawartość jonów żelaza w organizmie;
opisuje metabolizm jonów żelaza w organizmie.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
technika zdań podsumowujących;
technika gadająca ściana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda, pisak;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje, zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Pogadanka, nauczyciel zadaje przykładowe pytania: W jakiej formie występuje żelazo w organizmie człowieka? Co to jest hemoglobina i mioglobina? Gdzie w organizmie znajduje się najwięcej jonów żelaza? Gdzie są magazynowane jony żelaza w organizmie?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na trzy grupy zadaniowe, rozdaje arkusze papier A3, mazaki – dla grupy II i III. Zadaniem pierwszej grupy będzie określenie roli żelaza w organizmie człowieka i wypisanie produktów, które charakteryzują się największą zawartością żelaza; druga grupa ma wypisać białka, wiążące jony żelaza, oraz jaka jest ich funkcja; trzecia grupa wymienia uzupełnia poniżej zamieszczoną tabelę oraz opisuje, na czym polega metabolizm jonów żelaza w organizmie człowieka. Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po wyznaczonym czasie, przedstawiciele grup prezentują efekty pracy na forum klasy z zastosowaniem techniki gadająca ściana.
Symulacja interaktywna. Uczniowie w parach zapoznają się z medium bazowym i układają pytania na kartkach. Nauczyciel losuje kilka kartek z pytaniami i zadaje je uczniom, uczniowie odpowiadają na forum klasy. Następuje weryfikacja odpowiedzi na forum klasy, niezrozumiale kwestie wyjaśnia nauczyciel.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują kolejno zadania. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie ochotnik z danej pary udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań: Jaka jest rola żelaza w organizmie człowieka? Jakie znasz białka związane z żelazem? Jakie produkty charakteryzują się dużą zawartością żelaza? Jakie wyróżniamy etapy metabolizmu jonów żelaza? Gdzie w organizmie znajduje się najwięcej jonów żelaza? Gdzie są magazynowane jony żelaza w organizmie?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana przy przygotowywaniu się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jaka jest rola żelaza w organizmie człowieka?
Jakie znasz białka związane z jonami żelaza?
Jakie produkty charakteryzują się dużą zawartością żelaza?
Jakie wyróżniamy etapy metabolizmu jonów żelaza?
Gdzie w organizmie znajduje się najwięcej jonów żelaza?
Gdzie są magazynowane jony żelaza w organizmie?