Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Dlaczego Mieszko I przyjął chrzest?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przyczyny podjęcia przez Mieszka I decyzji o przyjęciu chrztu;
wyjaśnia, dlaczego Mieszko zdecydował się na przyjęcie chrztu z Czech i jakie znaczenie miało małżeństwo z Dobrawą;
analizuje przekazy na temat chrztu Mieszka I i tłumaczy, jaki jest stan wiedzy na ten temat.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, omówienie planowanego przebiegu zajęć.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? W ten sposób uczniowie formułują obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przed omówieniem tematu zadaje uczniom pytania: Jaką rolę odgrywało przyjęcie chrztu przez danego władcę? Czy miało wyłącznie charakter sakralny (uznanie wiary chrześcijańskiej)? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje; ważne, aby padło sformułowanie o politycznym charakterze chrztu. Nauczyciel, nawiązując do tej odpowiedzi, podkreśla, że tak samo stało się w przypadku Mieszka. Przedstawia sytuację w Europie Środkowo‑Wschodniej w X w., walki Mieszka z Wieletami, zawiązanie sojuszu z Bolesławem I.
Nauczyciel omawia małżeństwo Mieszka z Dobrawą i teorie kronikarzy przypisujące czeskiej księżniczce znaczącą rolę w podjęciu przez Mieszka decyzji o chrzcie. Podkreśla także znaczenie przyjęcia chrztu z Czech, a nie z Niemiec. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2.
Prowadzący pyta uczniów, czy są w stanie wymienić dodatkowe czynniki, które miały wpływ na podjęcie przez Mieszka decyzji o chrzcie. Jeśli uczniowie mają z tym kłopot, nauczyciel ich nakierowuje, przywołując takie hasła jak: pozycja władcy chrześcijańskiego, kultura europejska i znaczenie chrześcijaństwa w Europie, zespolenie ziem, wzorce organizacyjne itp. Jedna osoba zapisuje propozycje uczniów na tablicy. Nauczyciel rozwija propozycje uczniów, wyjaśniając ewentualne wątpliwości.
Praca z multimedium („Animacja”). Nawiązując do przekazów poświęconych temu wydarzeniu, nauczyciel zapowiada, że uczniowie obejrzą animację opartą na relacji Jana Długosza. Uczniowie zapoznają się z multimedium, a następnie wykonują w parach polecenie 2: „Oceń, na ile relacja ta jest twoim zdaniem wiarygodna. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do konkretnych fragmentów”. Tworzą notatkę. Wybrany uczeń lub ochotnik przedstawia swoją odpowiedź, a pozostali uczniowie mogą dodawać uwagi.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 4 i 6, analizują teksty źródłowe. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenie 3, analizują obraz Jana Matejki.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 7. Wybrane osoby lub ochotnicy przedstawiają propozycje najważniejszych przyczyn chrztu i chrystianizacji Polski i uzasadniają swoje stanowisko.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Dlaczego Mieszko I przyjął chrzest?” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
T. Maresz, K. Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych, Rzeszów 1997.
M. Bobrzyński, Dzieje Polski w zarysie, Warszawa 1927.
G. Labuda, Pierwsze państwo polskie, Kraków 1989.
Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.
Kosmasa kronika Czechów, tłum. M. Wojciechowska, Warszawa 1968.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać animację do przygotowania prezentacji podsumowującej przyczyny i okoliczności przyjęcia przez Mieszka I chrztu, odwołując się do relacji kronikarskiej.