1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj portrety Mieszka I i Dobrawy autorstwa Jana Matejki, a następnie określ, w jaki sposób malarz nawiązał do wkładu obojga w dzieło chrystianizacji ziem polskich.

Przeanalizuj opisy portretów Mieszka I i Dobrawy autorstwa Jana Matejki, a następnie określ, w jaki sposób malarz nawiązał do wkładu obojga w dzieło chrystianizacji ziem polskich.

RQsSQQCoHTPAQ
Mieszko I, książę Polan, pierwszy historyczny władca polski; portret autorstwa Jana Matejki, XIX w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R138fu2OIswrg
Dobrawa (Dąbrówka), żona Mieszka I; portret Jana Matejki, XIX w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R2JHnajKdG1G4
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1biFu350kh1p1
Ćwiczenie 2
Przeanalizuj poniższe stwierdzenia i określ, czy są one prawdziwe, czy fałszywe. Względy rodzinne przesądziły o podjęciu decyzji przyjęcia chrztu przez Mieszka I. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podejmując decyzję o chrystianizacji swojego kraju, Mieszko I kierował się przede wszystkim pragnieniem powstrzymania najazdów niemieckich pod pretekstem szerzenia wiary chrześcijańskiej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Państwo Mieszka I było ostatnim państwem w regionie pozostającym przy religii pogańskiej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj poniższy obraz autorstwa XIX‑wiecznego malarza Jana Matejki i wykonaj polecenia.

RE2GFj7tWPlli
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Jan Matejko, Zaprowadzenie chrześcijaństwa R.P. 965.
Źródło: 1889, Wikimedia Commons, domena publiczna.

B. Zapoznaj się z opisem kompozycji obrazu, a następnie zaznacz na malowidle Mieszka I, Dobrawę, św. Wojciecha, Czcibora, młodszego brata Mieszka, biskupa Jordana, pierwszego biskupa misyjnego, i Radzima Gaudentego, brata św. Wojciecha wstawiając odpowiednie opisy w miejsca na obrazie.

Wydarzenie odbywa się na brzegach Jeziora Lednickiego w Wielkopolsce. Polska jest ukazana jako kraina porośnięta lasami, pokryta jeziorami, oświetlona słońcem. Najważniejszą postacią na obrazie jest książę Mieszko I wsparty lewą ręką o krzyż, a prawą o miecz symbolizujący jego władzę. Lewa noga księcia opiera się o leżący na ziemi rozbity posąg pogańskiego bożka. Książę patrzy na leżący na wyspie średniowieczny zamek z basztą, nad którym krążą orły. Ta wyspa to Ostrów Lednicki, pierwsza siedziba polskiego władcy. Za krzyżem po prawej stronie obrazu stoją członkowie książęcej drużyny. Po lewej stronie obrazu Matejko namalował w stroju pontyfikalnym świętego Wojciecha, który chrzci Czcibora – młodszego brata księcia Mieszka. Postać świętego Wojciecha ma podkreślać kierunek przyjęcia chrześcijaństwa z Czech. Dzięki świetlistemu strojowi wyróżnia się na szkicu Dobrawa, żona księcia Mieszka I, która w dłoni trzyma zapaloną świecę symbolizującą nową wiarę. W samym centrum obrazu wpatrzony w otwartą księgę, ubrany na czarno został przedstawiony Radzim Gaudenty, brat świętego Wojciecha, pierwszy arcybiskup gnieźnieński. Stojący obok zakapturzony mnich z krzyżem w ręce to Benedykt. W oddali, w lewym rogu obrazu widoczne są łodzie przycumowane do brzegu – zapowiedź przyszłej wyprawy misyjnej świętego Wojciecha na ziemie Prusów i Jaćwingów.

3 Cytat za: artykuł Zaprowadzenie chrześcijaństwa, wikipedia.org.
R1FOApkhMrRdG
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Jan Matejko, Zaprowadzenie chrześcijaństwa R.P. 965.
Źródło: 1889, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RGmsixkAT5f6L
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj fragmenty średniowiecznych kronik i wskaż na ich podstawie podobieństwa i różnice w opisie okoliczności przyjęcia przez Mieszka I chrztu. Z czego mogą wynikać rozbieżności w przekazaniu prawdy o okolicznościach zaprowadzenia w Polsce chrześcijaństwa?

Thietmar z Merseburga

W czeskiej krainie pojął on [Mieszko I – przyp. S.S.] za żonę szlachetną siostrę Bolesława Starszego, która okazała się w rzeczywistości taką, jak brzmiało jej imię. Nazywała się bowiem po słowiańsku Dobrawa, co w języku niemieckim wykłada się: dobra. Owa wyznawczyni Chrystusa, widząc swego małżonka pogrążonego w wielorakich błędach pogaństwa, zastanawiała się usilnie nad tym, w jaki sposób mogła by go pozyskać dla swojej wiary. Starała się go zjednać na wszelkie sposoby, nie dla zaspokojenia trzech żądz tego zepsutego świata, lecz dla korzyści wynikających z owej chwalebnej i przez wszystkich wiernych pożądanej nagrody w życiu przyszłym. Umyślnie postępowała ona przez jakiś czas zdrożnie, aby później móc długo działać dobrze. Kiedy mianowicie po zawarciu wspomnianego małżeństwa nadszedł okres wielkiego postu i Dobrawa starała się złożyć Bogu dobrowolną ofiarę przez wstrzymywanie się od jedzenia mięsa i umartwianie swego ciała, jej małżonek namawiał ją słodkimi obietnicami do złamania postanowienia. Ona zaś zgodziła się na to w tym celu, by z kolei móc tym łatwiej zyskać u niego posłuch w innych sprawach. Jedni twierdzą, iż jadła ona mięso w okresie jednego wielkiego postu, inni zaś, że w trzech takich okresach. Dowiedziałeś się przed chwilą, czytelniku, o jej przewinie, zważ teraz, jaki owoc wydała jej zbożna intencja. Pracowała więc nad nawróceniem swego małżonka i wysłuchał jej miłościwy Stwórca. Jego nieskończona łaska sprawiła, iż ten, który Go tak srogo prześladował, pokajał się i pozbył na ustawiczne namowy swej ukochanej małżonki jadu przyrodzonego pogaństwa, chrztem świętym zmywając plamę grzechu pierworodnego. I natychmiast w ślad za głową i swoim umiłowanym władcą poszły ułomne dotąd członki spośród ludu i w szatę godową przyodziane, w poczet synów Chrystusowych zostały zaliczone.

4 Cytat za: T. Maresz, K. Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych, t. 1, Rzeszów 1997, s. 89.

Gall Anonim

Mieszko objąwszy księstwo zaczął dawać dowody zdolności umysłu i sił cielesnych i coraz częściej napastować ludy sąsiednie dookoła. Dotychczas jednak w takich pogrążony był błędach pogaństwa, że wedle swego zwyczaju siedmiu żon zażywał. W końcu zażądał w małżeństwo jednej bardzo dobrej chrześcijanki z Czech, imieniem Dąbrówka. Lecz ona odmówiła poślubienia go, jeśli nie zarzuci owego zdrożnego obyczaju i nie przyrzeknie zostać chrześcijaninem. Gdy zaś on na to przystał, że porzuci ów zwyczaj pogański i przyjmie sakramenta wiary chrześcijańskiej, pani owa przybyła do Polski z wielkim orszakiem dostojników świeckich i duchownych, ale nie pierwej podzieliła z nim łoże małżeńskie, aż powoli a pilnie zaznajamiając się z obyczajem chrześcijańskim i prawami kościelnymi, wyrzekł się błędów pogaństwa i przeszedł na łono matki‑Kościoła. Pierwszy więc książę polski Mieszko dostąpił łaski chrztu za sprawą wiernej żony; a dla sławy jego i chwały w zupełności wystarczy jeśli powiemy, że za jego czasów i przez niego Światłość niebiańska nawiedziła królestwo polskie.

5 Cytat za: T. Maresz, K. Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych, t. 1, Rzeszów 1997, s. 89.
R1ADVbiLitYKR
Twoja odpowiedz (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj poniższe fragmenty opracowania historycznego, a następnie ułóż je w odpowiedniej kolejności. Fragment pierwszy jest podany.

Gerard Labuda Pierwsze państwo polskie

Historycy od dawna zastanawiają się, jakie były przyczyny postanowienia Mieszka I o przyjęciu chrztu i porzuceniu kultu pogańskiego. Już od czasów Adama Naruszewicza tuła się w naszej historiografii przekonanie, jakoby przyjęcie chrztu miało na celu odebranie Niemcom powodów do najazdów na Polskę po pozorem krzewienia wiary chrześcijańskiej.

6 Źródło: Gerard Labuda, Pierwsze państwo polskie, Kraków 1989, s. 18–19.
RRXQ7PcMyTNKo1
Elementy do uszeregowania: 1. Tymczasem Niemcy najeżdżali i zagarniali ziemie słowiańskie celem narzucenia Słowianom połabskim swego zwierzchnictwa i pobierania danin i trybutów. Najazdy niemieckie na Polskę nasiliły się po przyjęciu chrześcijaństwa. Zmuszanie pogan do przyjęcia chrztu miało zatem na celu oswojenie podbitych z nową władzą i wzmocnienie zależności politycznej więzami wspólnej organizacji kościelnej., 2. Przez akt koronacji władca stawał się pomazańcem, podobnie jak kapłan. Kulty pogańskie były jednak mocno zakorzenione i wywodziły się z umysłowości ludowej, natomiast wiara chrześcijańska uznawała i popierała hierarchiczny porządek społeczny, w szczególności zaś wspierała władzę monarchy, od którego Kościół jako instytucja był całkowicie zależny, tak organizacyjne, jak materialnie. […], 3. Niemniej ważkie, a może nawet ważniejsze, były motywacje w dziedzinie polityki wewnętrznej. Wzorując się na stosunkach panujących u Słowian połabskich, należy zakładać, że odpowiednikiem wieloplemiennej struktury politycznej społeczeństwa prapolskiego musiały być wieloplemienne kulty religijne., 4. Likwidując władzę polityczną książąt plemiennych, książę – zdobywca zmuszony był do równoczesnego zniesienia regionalnego kultu pogańskiego z reprezentującymi go kapłanami włącznie, gdyż odrodzenie partykularyzmu politycznego pociągało za sobą automatyczne odrodzenie lokalnego kultu religijnego. […], 5. Przyczyny przyjęcia chrztu były złożone […]. W tym pierwszym trzeba ich szukać na przełęczy ówczesnych stosunków polsko-czeskich. Mieszko I, zawierając jako poganin małżeństwo z chrześcijanką i wchodząc w więzi rodzinne z chrześcijańskim dworem czeskim, automatycznie umieściłby się poza wspólnotą chrześcijańską, bowiem chrześcijanom nie wolno było obcować z poganami ani zasiadać z nimi do wspólnego stołu., 6. Na miejscu wielu kultów lokalnych wchodziło chrześcijaństwo, wprowadzając jednolitą na całym obszarze państwa religię. Jednym z istotnych elementów tego kultu była sakralizacja władzy, to jest wprowadzenia jej istnienia i działania „z woli Bożej”., 7. Na jeszcze większe postponowanie narażałby się Mieszko jako poganin przy utrzymywaniu stosunków dyplomatycznych z innymi władcami chrześcijańskimi. Dotyczyło to szczególnie stosunków z cesarzem i jego dworem.
211
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj poniższe teksty źródłowe, a następnie rozstrzygnij, w którym fragmencie zostało opisane państwo, którego władca przyjął chrześcijaństwo przed Mieszkiem I. Uzasadnij odpowiedź.

Tekst A

Roku 6545. Założył Jarosław gród wielki, w którym to grodzie jest Złota Brama; założył też cerkiew Świętej Sofii, metropolię, a potem cerkiew na Złotej Bramie, Zwiastowania Świętej Bogarodzicy, potem monaster Świętego Jerzego i Świętej Ireny [swoich patronów]. I za niego poczęła wiara chrześcijańska krzewić się i rozszerzać, i mnisi poczęli mnożyć się, i monastery pojawiać się. I lubił Jarosław cerkiewne ustawy, popów lubił bardzo, a zwłaszcza mnichów, i do ksiąg przykładał się, i czytał je często w nocy i we dnie. I zebrał pisarzów mnogich, i przekładali od Greków na pismo słowiańskie. I spisali księgi mnogie, którymi, pouczając się, wierni ludzie rozkoszują się nauką Bożą.

7 Cytat za:Wiek V-XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S. B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 95

Tekst B

Kosmasa kronika Czechów

Więc niegdyś w poprzednim czasie przybył do Pragi w pobożnych celach pewien mąż z Saksonii, cudnej wymowy i wiedzy w piśmie, imieniem Ditmar, kapłan z wyświęcenia ze ślubów. Ten, gdy doszedł do znajomości z księciem Bolesławem II, w krótkim czasie osiągnął wielką łaskę i przyjaźń. I ponieważ doskonale znał język słowiański, przywołał go książę przez swoich posłów, zwołał duchowieństwo, starszych ziemi i lud, i swoimi prośbami i upomnieniami sprawił, że go wszyscy wspólną uchwałą wybrali na biskupa. […] Potem biskup Ditmar poświęcał kościoły zbudowane w wielu miejscowościach przez wiernych na chwałę Bożą i chrzcząc bardzo licznie, lud pogański czynił wiernym Chrystusowi. Ale po wielu dniach, mianowicie w roku od wcielenia Pańskiego 969, 2 stycznia z ciała wyzwolony, powierzony sobie talent ustokrotniony oddał Chrystusowi.

8 Źródło: Kosmasa kronika Czechów, tłum. M. Wojciechowska, Warszawa 1968 r., dostępny w internecie: biblioteka.kijowski.pl.
R1ABgvZUTx7tB
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7
RMBkoOxDzuVyl1
Przeciągnij stwierdzenia do odpowiedniej kolumny w tabeli. Które z przyczyn wydają ci się najbardziej prawdopodobne i najważniejsze w podjęciu przez Mieszka I decyzji o przyjęciu chrztu i chrystianizacji swojego kraju? Uzasadnij odpowiedź. Względy rodzinne Możliwe odpowiedzi: 1. likwidacja kultów pogańskich, 2. ograniczenie władzy książąt plemiennych, 3. zjednoczenie ziem wchodzących w skład państwa gnieźnieńskiego pod jedną religią, 4. zerwanie sojuszu między księciem czeskim Bolesławem a Wieletami, 5. wzmocnienie pozycji Mieszka I w stosunkach z państwami ościennymi, 6. wprowadzenie nowych wzorców administracyjnych w państwie gnieźnieńskim, 7. dostęp do dorobku kultury chrześcijańskiej, 8. wzmocnienie pozycji Mieszka I, 9. obawa przed misjami chrystianizacyjnymi Cesarstwa Niemieckiego, 10. małżeństwo z Dobrawą Względy polityczne (zewnętrzne) Możliwe odpowiedzi: 1. likwidacja kultów pogańskich, 2. ograniczenie władzy książąt plemiennych, 3. zjednoczenie ziem wchodzących w skład państwa gnieźnieńskiego pod jedną religią, 4. zerwanie sojuszu między księciem czeskim Bolesławem a Wieletami, 5. wzmocnienie pozycji Mieszka I w stosunkach z państwami ościennymi, 6. wprowadzenie nowych wzorców administracyjnych w państwie gnieźnieńskim, 7. dostęp do dorobku kultury chrześcijańskiej, 8. wzmocnienie pozycji Mieszka I, 9. obawa przed misjami chrystianizacyjnymi Cesarstwa Niemieckiego, 10. małżeństwo z Dobrawą Względy polityczne (wewnętrzne) Możliwe odpowiedzi: 1. likwidacja kultów pogańskich, 2. ograniczenie władzy książąt plemiennych, 3. zjednoczenie ziem wchodzących w skład państwa gnieźnieńskiego pod jedną religią, 4. zerwanie sojuszu między księciem czeskim Bolesławem a Wieletami, 5. wzmocnienie pozycji Mieszka I w stosunkach z państwami ościennymi, 6. wprowadzenie nowych wzorców administracyjnych w państwie gnieźnieńskim, 7. dostęp do dorobku kultury chrześcijańskiej, 8. wzmocnienie pozycji Mieszka I, 9. obawa przed misjami chrystianizacyjnymi Cesarstwa Niemieckiego, 10. małżeństwo z Dobrawą Względy cywilizacyjne Możliwe odpowiedzi: 1. likwidacja kultów pogańskich, 2. ograniczenie władzy książąt plemiennych, 3. zjednoczenie ziem wchodzących w skład państwa gnieźnieńskiego pod jedną religią, 4. zerwanie sojuszu między księciem czeskim Bolesławem a Wieletami, 5. wzmocnienie pozycji Mieszka I w stosunkach z państwami ościennymi, 6. wprowadzenie nowych wzorców administracyjnych w państwie gnieźnieńskim, 7. dostęp do dorobku kultury chrześcijańskiej, 8. wzmocnienie pozycji Mieszka I, 9. obawa przed misjami chrystianizacyjnymi Cesarstwa Niemieckiego, 10. małżeństwo z Dobrawą
Rp8LaXIo5aL6F1
Uzasadnienie (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z mapą poniżej, a następnie wybierz właściwe dokończenia zdań.

R1SwZkMYM5Z75
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Poznaniak, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RuDQSU0vJVa1y1
Państwo, z którego przybyła Dobrawa, żona Mieszka I zostało oznaczone na mapie literą Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. D
RLkozHre7Bm9T1
W skład państwa Mieszka I w roku przyjęcia chrztu nie wchodziła ziemia oznaczona na mapie literą: Możliwe odpowiedzi: 1. C, 2. E, 3. F
RzDOWglF10z9o1
Zawierając małżeństwo z Dobrawą Mieszko I zyskał w jej ojcu sojusznika w walkach przeciwko ludom zamieszkałym na obszarze oznaczonym literą oznaczonym na mapie literą Możliwe odpowiedzi: 1. D, 2. G, 3. B
RFRS3HtjeYBpM
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 9

Narysuj komiks, w którym przedstawisz skutki zaprowadzenia chrześcijaństwa na ziemiach polskich.

RkHY1k7LadqtF
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1MjNwNlXs3Op
(Uzupełnij).