Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kula – kontekst rzeczywisty
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X Stereometria
Poziom podstawowy
Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje własności kuli w życiu codziennym,
oblicza objętość, pole powierzchni i inne wielkości charakterystyczne dla kuli w sytuacjach codziennych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody pracy:
rozmowa kierowana,
dyskusja,
ćwiczeniowa.
Formy pracy:
praca całą klasą,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,
modele brył,
materiały zawarte w e‑podręczniku.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat wykorzystania kuli w życiu codziennym.
Uczniowie formułują kryteria sukcesu.
Nauczyciel i uczniowie prowadzą rozmowę kierowaną na temat własności kuli, które są przydatne w życiu codziennym.
Nauczyciel formułuje pytanie kluczowe dotyczące jednego z ćwiczeń z sekcji Przeczytaj, np. Jaka jest masa równoważni?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia uczniom przykładowe zastosowania kuli z sekcji Przeczytaj.
Nauczyciel prezentuje uczniom animację 3D.
Uczniowie rozwiązują samodzielnie polecenia z sekcji Animacja 3D.
Wybrani uczniowie rozwiązują na tablicy Ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (oprócz ćwiczenia 3 i zadania związanego z pytaniem kluczowym z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i ich wspiera.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują samodzielnie Ćwiczenie 3 z sekcji Sprawdź się. Wymieniają się zeszytami i dokonują oceny koleżeńskiej.
Uczniowie wykonują zadanie związane z pytaniem kluczowym.
Praca domowa:
Przeanalizować ponownie zadanie z animacji.
Materiały pomocnicze:
Kula i sferaKula i sfera
Wskazówki metodyczne:
Animację 3D uczniowie mogą wykorzystać w domu do utrwalenia wiadomości.