Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Kula – kontekst rzeczywisty

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X Stereometria

Poziom podstawowy

Uczeń:

1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje własności kuli w życiu codziennym,

  • oblicza objętość, pole powierzchni i inne wielkości charakterystyczne dla kuli w sytuacjach codziennych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody pracy:

  • rozmowa kierowana,

  • dyskusja,

  • ćwiczeniowa.

Formy pracy:

  • praca całą klasą,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,

  • modele brył,

  • materiały zawarte w e‑podręczniku.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat wykorzystania kuli w życiu codziennym.

  2. Uczniowie formułują kryteria sukcesu.

  3. Nauczyciel i uczniowie prowadzą rozmowę kierowaną na temat własności kuli, które są przydatne w życiu codziennym.

  4. Nauczyciel formułuje pytanie kluczowe dotyczące jednego z ćwiczeń z sekcji Przeczytaj, np. Jaka jest masa równoważni?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom przykładowe zastosowania kuli z sekcji Przeczytaj.

  2. Nauczyciel prezentuje uczniom animację 3D.

  3. Uczniowie rozwiązują samodzielnie polecenia z sekcji Animacja 3D.

  4. Wybrani uczniowie rozwiązują na tablicy Ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (oprócz ćwiczenia 3 i zadania związanego z pytaniem kluczowym z sekcji Przeczytaj).

  5. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i ich wspiera.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwiązują samodzielnie Ćwiczenie 3 z sekcji Sprawdź się. Wymieniają się zeszytami i dokonują oceny koleżeńskiej.

  2. Uczniowie wykonują zadanie związane z pytaniem kluczowym.

Praca domowa:

Przeanalizować ponownie zadanie z animacji.

Materiały pomocnicze:

Kula i sferaDZSfWybTzKula i sfera

Wskazówki metodyczne:

Animację 3D uczniowie mogą wykorzystać w domu do utrwalenia wiadomości.