Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Warsztaty interpretacyjne. Bolesław Leśmian Jadwiga

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • forumułuje tezę interpretacyjną do wiersza Bolesława Leśmiana Jadwiga,

  • określa adresatkę wiersza i sytuację liryczną,

  • wskazuje środki poetyckiego wyrazu zastosowane w wierszu Jadwiga,

  • dokonuje drobiazgowej analizy oraz interpretacji utworu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • metoda aktywizująca - spacer klasowy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Warsztaty interpretacyjne. Bolesław Leśmian Jadwiga”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Jadwiga. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Schemat”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Nauczyciel zadaje pytania: jakie są wasze wstępne wrażenia po lekturze wiersza Leśmiana? Jakie hipotezy interpretacyjne postawiliście? Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami.

Faza realizacyjna:

  1. Faza realizacyjna lekcji polega na wykonaniu kolejnych kroków analizy i interpretacji wiersza zaproponowanych w sekcjach „Schemat” i „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel decyduje, czy w danym zespole lepiej będzie przeprowadzić pracę w grupach 2‑osobowych, czy w ze wszystkimi uczniami czy też uczniowie powinni pracować indywidualnie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, wspierani przez nauczyciela, zbierają wnioski z dokonanej analizy wiersza Jadwiga Bolesława Leśmiana. Notują ustalenia w zeszytach.

  2. Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...

Praca domowa:

  1. Formułując wnioski ze sporządzonej przez siebie interpretacji wiersza, ustal, w jaki sposób Leśmian ukazał związek miłości ze śmiercią.

Materiały pomocnicze:

  • Ilustracją lekcji mogą być fragmenty koncertu Pawła Szamburskiego, inspirowanego tomem poetyckim Leśmiana zatytułowanym Łąka. Koncert dostępny jest w internecie.

  • George Lakoff, Mark Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 2010.

  • Piotr Łopuszański, Bolesław Leśmian. Marzyciel nad przepaścią, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać schemat interpretacyjny podczas przygotowania do egzaminu maturalnego.