Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Konstrukcja Szewców Witkacego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje konstrukcję dramatu Szewcy Stanisława Ignacego Witkiewicza,
charakteryzuje wpływ dialektyki Georga Hegla na konstrukcję i wymowę Szewców,
analizuje wykład eksperta dotyczący wpływu różnych myślicieli na twórczość Witkacego,
charakteryzuje wpływ ostatniej sceny Szewców na wymowę całej sztuki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, by przed lekcją przypomnieli sobie treść dramatu Szewcy Witkacego oraz zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału Konstrukcja „Szewców” Witkacego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika. Następnie zadaje uczniom pytanie: co jest tematem Szewców? Uczniowie odpowiadają swobodnie, a nauczyciel ewentualnie uzupełnia ich wypowiedzi. Później uczniowie przypominają sobie, co jest charakterystycznego w konstrukcji dramatu Witkacego. Pomocne w tej części lekcji mogą się okazać ćw. 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla wykład dr. Piotra Mazura, prosząc wcześniej uczniów, by podczas słuchania wynotowali ważne informacje dotyczące dialektyki Hegla i jej związku z dramatem Witkacego.
Następnie uczniowie wykonują (w parach) polecenia 1 i 2 towarzyszące wykładowi, korzystając z opracowanych notatek. Jeśli chcą, mogą wrócić do odpowiednich fragmentów wykładu, by uzupełnić informacje. Po upływie wyznaczonego czasu wskazane przez nauczyciela osoby przedstawiają wyniki pracy grup.
Podsumowaniem tej części fazy realizacyjnej jest ćw. 3 z sekcji „Sprawdź się”; uczniowie wykonują je indywidualnie.
Wybrana przez nauczyciela osoba odczytuje treść ćw. 5. Później dwie inne osoby czytają z elementami aktorskiej interpretacji fragmenty z dramatów Witkacego. Wszyscy uczniowie zastanawiają się nad różnicami obu tekstów. Notują w zeszytach ostateczne ustalenia.
Faza podsumowująca:
W ostatniej części lekcji uczniowie pod kierunkiem nauczyciela analizują wymowę finałowej sceny dramatu Szewcy. Wykonują wspólnie ćw. 7 z sekcji „Sprawdź się”,
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Do wyboru przez nauczyciela: ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się” albo praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Maciej Dombrowski, Stanisław Ignacy Witkiewicz – filozof „problematyczny”, „Kultura i Edukacja” 2007/3.
Małgorzata Szpakowska, Światopogląd Stanisława Ignacego Witkiewicza, Wrocław 1976.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.