Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1ev9gvz0w1fA1
Ćwiczenie 1
Uporządkuj elementy według chronologii wydarzeń dramatu. Elementy do uszeregowania: 1. zabójstwo Sajetana, 2. zamach stanu Scurvy’ego i „Dziarskich chłopców”, 3. przejęcie władzy przez dygnitarzy o poglądach technokratycznych, 4. codzienne życie szewców w kapitalistycznym ustroju, 5. zakaz pracy, 6. przewrót szewców
11
Ćwiczenie 2

Konstrukcja Szewców opiera się na układach trójkowych. Przy podanych elementach wypisz pozostałe dwa, z którymi są one powiązane w treści dramatu.

RbxM3V2Kx5ZcM
Sajetan. (Uzupełnij). (Uzupełnij). klasa robotnicza. (Uzupełnij). (Uzupełnij). Akt I. (Uzupełnij). (Uzupełnij). rewolucja faszystowska. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
RBwBue00ie1EM1
Ćwiczenie 3
Wybierz właściwe sformułowania. Według dialektyki Hegla każda teza po dogłębnej analizie ujawnia swoje przeciwieństwo, czyli antytezę. Po uzgodnieniu/skonfrontowaniu tych dwóch punktów widzenia powstaje synteza, która tworzy nową jakość będącą sumą/nadrzędną wobec prostej sumy jej części składowych. Taka synteza może/nie może stać się kolejną tezą i wtedy proces rozumowania znów się rozpoczyna. W Szewcach Witkacego, gdzie możliwość dalszego rozwoju w dramacie zostaje potwierdzona/zanegowana, pojawia się układ konstrukcyjny podobny do/odmienny od heglowskiego.
RaPruYLD9PtIT1
Ćwiczenie 4
Wśród koncepcji Witkacego dotyczących sztuki zaznacz te, które zrealizował w dramacie Szewcy. Możliwe odpowiedzi: 1. rezygnacja z opisywania uczuć życiowych, 2. ukształtowanie tekstu utworu literackiego na podobieństwo wywodu naukowego, 3. naczelna rola formy, 4. przedstawienie społeczeństwa w stanie rozkładu, 5. schematyczni bohaterowie, 6. nieprzejrzysta treść sztuki
21
Ćwiczenie 5

Porównaj ze sobą fragment Szewców z fragmentem dramatu Witkacego Tumor Mózgowicz pod kątem zrozumiałości wypowiedzi bohaterów

RGFm70FCPOvgD
(Uzupełnij).
Stanisław Ignacy Witkiewicz Szewcy [fragment]

SCURVY
Ja, wicie, kiedyś sam…

SAJETAN z ironią
Kiedyś! Wyście wszyscy kiedyś — chodzi o to, co teraz: żeby się zebrała nie liga dla załatwiania formalnych spraw onych nacjonalistycznych państw, co z samego założenia przy kapitalistycznym, za przeproszeniem, przepytujem, ustroju niemożliwym jest, tylko liga walki z nacjonalistycznym egoizmem, i to walki od góry, właśnie od tych elitycznych światłych łbów zaczynając. Ale jedno prawda jest: że kto co ma, to się tego nie wyrzeknie — trzeba mu to z mięsem razem, z flakami wyrwać. Jednostki dobrowolne rzadkie są jak rad, a cóż mówić o grupie — a jeszcze by ta — o klasie. Klasa klasą jest i do zniszczenia jej ostatniej pluskwy będzie — ha!

cw5a Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy [fragment], [w:] tegoż, Dramaty, wybór K. Puzyna, Warszawa 1983, s. 399.
Stanisław Ignacy Witkiewicz Tumor Mózgowicz [fragment]

MÓZGOWICZ deklamuje. Wszyscy słuchają skamieniali.
Nad zrębem planety,
Pośród gwiezdnej nocy,
Szereg alefów w nieskończoność pełznie.
I nieskończoność unieskończoniona
Zamiera w sobie, przez siebie zdradzona.
Kłęby Tytanów i rogate widma
Sypią gwiazd roje
W wydarte otchłanie.
Myśl w własne wątpia zapuściła szpony
I gryzie siebie w swej własnej otchłani,

Lecz myśl ta czyja? Samo się nie myśli
Tak jak grzmi samo i samo się błyska.
Punkt się rozprzężył w n‑wymiarów przestrzeń
I przestrzeń klapła
Jak przekłuty balon.
Dech wyszedł cały. Tak nicość dyszy
Sama własną pustką
I każde coś gnębi w czasie, który stanął.
Hop! Szklankę piwa!

GREEN
Zaraz, profesorze. Dobrze, że nie słyszą tych wierszy w Em. Si. Dżi. Eu. Wyobrażam sobie, jakie by miny porobili.

MÓZGOWICZ
Pure nonsense, my dear Alfred. Czy nareszcie dostanę piwa? Co za szkoda, że Izia nie usłyszała tego wiersza. (do Maurycego) Czy i teraz, idioto, nie uważasz mnie za poetę?

cw5b Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Tumor Mózgowicz [fragment], [w:] tegoż, Dramaty I, oprac. J. Degler, Warszawa 1996, s. 233–234.
31
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, dlaczego – twoim zdaniem – scena objęcia władzy przez technokratów jest zdecydowanie krótsza od fragmentów przedstawiających rządy poprzednich rewolucji.

R5F3wJ5NIyIEL
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wpisz do tabeli różnice między rewolucją faszystowską a socjalistyczną oraz podobieństwa, które ujawniły się w ich syntezie – rewolucji technokratycznej.

RPSyq47cO4HqU
RÓŻNICE. (Uzupełnij). PODOBIEŃSTWA. (Uzupełnij). RÓŻNICE. (Uzupełnij). PODOBIEŃSTWA. (Uzupełnij). RÓŻNICE. (Uzupełnij). PODOBIEŃSTWA. (Uzupełnij). RÓŻNICE. (Uzupełnij). PODOBIEŃSTWA. (Uzupełnij). RÓŻNICE. (Uzupełnij). PODOBIEŃSTWA. (Uzupełnij). RÓŻNICE. (Uzupełnij). PODOBIEŃSTWA. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Napisz rozprawkę na 200 słów, w której odpowiesz na pytanie: Czy konstrukcja dramatu Szewcy sprzyja jego wystawieniu na scenie, czy też utwór Witkacego należy uznać za niesceniczny?

RVGJAhs4iiZTG
(Uzupełnij).
Praca domowa

Poszukaj innych dzieł literackich opartych na układzie triadycznym. Wybierz jedno z nich i porównaj z dramatem Witkacego.