Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: System parlamentarno‑gabinetowy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
4) charakteryzuje systemy polityczne oparte na współpracy legislatywy i egzekutywy – parlamentarno‑gabinetowy (na przykładzie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) i kanclerski (na przykładzie Republiki Federalnej Niemiec); wykazuje, że elementy tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje system polityczny oparty na współpracy legislatywy z egzekutywą;
omawia system gabinetowo‑parlamentarny w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;
analizuje system kanclerski w Republice Federalnej Niemiec;
wskazuje elementy obu systemów obowiązujące również w Polsce, podając odpowiednie przykłady.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja za i przeciw;
mapa myśli;
wykład;
praca ze schematem interaktywnym.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do tematu zajęć i zapoznanie z celami lekcji.
2. Wskazanie typów systemów politycznych z uwzględnieniem odmiany systemu parlamentarnego w postaci systemu parlamentarno‑gabinetowego.
Faza realizacyjna
1. Charakterystyka systemu parlamentarnego, wskazanie zasad regulujących relacje między władzą ustawodawczą (legislatywą) a władzą wykonawczą (egzekutywą) – metoda wykładu.
2. Dyskusja za i przeciw – klasa zostaje podzielona na dwie grupy. Jedna ma się zapoznać z systemem gabinetowo‑parlamentarnym w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, druga zaś – z system kanclerskim w Republice Federalnej Niemiec.
3. Każda z grup przedstawia w postaci mapy myśli na tablicy najważniejsze informacje na temat każdego systemu. Na podstawie map myśli następuje ich porównanie poprzez pokazanie podobieństw i różnic.
4. Analiza schematu systemu gabinetowo‑parlamentarnego w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej – wykonanie ćwiczeń do schematu interaktywnego.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie – wskazanie elementów obu systemów w systemie politycznym w Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Dokończenie pozostałych ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Izabela Kapsa, Pozycja ustrojowa premiera Wielkiej Brytanii w świetle jego kompetencji i praktyki politycznej, repozytorium.ukw.edu.pl.
Prezydent Niemiec – urząd z ograniczoną władzą, dw.com.
Konstytucja Niemiec, tłum. Bogusław Banaszak, Agnieszka Malicka, Warszawa, Wydawnictwo Sejmowe, 2008, libr.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany do wykonania zadania domowego o systemie politycznym Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.