Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ zanikania pokrywy lodowej na obszarach podbiegunowych na gospodarkę, życie mieszkańców i ich tożsamość kulturową
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy: IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce. Uczeń: 6) przedstawia wpływ zanikania pokrywy lodowej w obszarach okołobiegunowych na gospodarkę, życie mieszkańców i ich tożsamość kulturową.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest lodowiec i lądolód;
wyjaśnia, w jaki sposób powstają lodowce;
wymienia konsekwencje topnienia lodowców.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa myśli, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału, mapą i audiobookiem)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa, praca zbiorowa
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlas geograficzny, mapa fizyczna świata, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze:
L.K. Dawydow, A.A. Dmitrijewa, N.G. Konkina, Hydrologia ogólna, tłum. A. Dubicki, W. Meyer, PWN, Warszawa 1979.
B.J. Skinner, K.K. Turekian, Człowiek i ocean, tłum. E. Andrulewicz, A. Trzosińska, PWN, Warszawa 1979.
Topnienie lodowców – przyczyny i skutki. Zapobieganie topnieniu lodowców, Ekologia.pl
J. Górnikowska, Odchodzą po cichu, coraz szybciej. Po nich choćby potop, Magazyn TVN24.pl
Topnienie zmarzliny niszczy lądowe magazyny węgla*, NaukaoKlimacie.pl
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie procesu powstawania lodowców.
Uczniowie wskazują na mapie fizycznej świata obszary występowania lodowców.
Pogadanka – czym różni się lodowiec od lądolodu? (można wykorzystać tekst e‑materiału).
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Wykorzystując e‑materiał i atlas, uczniowie charakteryzują lądolód na Antarktydzie, (m.in. jego grubość, ruch lodowca, lodowce szelfowe, cielenie się lodowca) oraz omawiają granice i status prawny Arktyki.
Dyskusja na forum klasy dotycząca przyczyn i skutków topnienia lodowców i lądolodów na Ziemi.
Podczas dyskusji nauczyciel podkreśla zmiany w środowisku przyrodniczym mające wyraźny wpływ na życie i gospodarkę człowieka.
Uczniowie tworzą grupy 4‑5-osobowe – zapoznają się z tekstem audiobooka dotyczącym wpływu zanikania pokrywy lodowej Arktyki na życie i gospodarkę mieszkańców.
Nauczyciel prosi o wykorzystanie podczas pracy w grupach także tekstu e‑materiału dotyczącego Osadnictwa w Arktyce oraz Transportu i gospodarki.
Następnie uczniowie otrzymują arkusze papieru i pisaki, ich zadaniem jest stworzenie mapy mentalnej uzasadniającej wpływ zanikania pokrywy lodowej Arktyki na gospodarkę, życie i tożsamość kulturową mieszkańców tego regionu.
Uczniowie, tworząc mapę myśli, znajdują zależności między zanikaniem pokrywy lodowej Arktyki a gospodarką, życiem i tożsamością kulturową mieszkańców tego regionu.
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują swoje mapy myśli.
Po wszystkich prezentacjach następuje podsumowanie na forum klasy – ocena wpływu zanikania pokrywy lodowej Arktyki na gospodarkę, życie i tożsamość kulturową mieszkańców tego regionu.
Alternatywnie do mapy myśli można na lekcji wykorzystać metodę drzewa decyzyjnego do problemu: Dlaczego należy prowadzić działania ograniczające zanikanie pokrywy lodowej na obszarach podbiegunowych?
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie w dyskusję na forum i w pracę w grupach.
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału.
Uczniowie omawiają ćwiczenia, nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonanych zadań.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami, odpowiadając na pytania – co było łatwe, trudne, ciekawe oraz jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Uzasadnij, że topnienie pokrywy lodowej na Antarktydzie ma wpływ na życie mieszkańców w innych regionach świata.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Fragmenty audiobooka można wykorzystać w toku lekcji dotyczącej problemów środowiskowych współczesnego świata – zakres rozszerzony, dział XVIII. 8) Multimedium można także wykorzystać na lekcji powtórzeniowej z działu IV – zakres podstawowy.