Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: historia
Temat: Nienawidzony i wielbiony. Ostatnie lata rządów Władysława Jagiełły
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego ta sama osoba może być oceniana na różne sposoby;
rozumie, że nie całkiem pokonany nieprzyjaciel zawsze może stanowić potencjalne niebezpieczeństwo;
wyjaśnia, że interes rodziny jest często ważniejszy niż interes państwa;
zakres rozszerzony: ocenia znaczenie unii polsko‑litewskiej z perspektywy obu narodów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
debata „za” i „przeciw”,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,
rozmowa kierowana.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem zawartym w e‑materiale (bez treści audiobooka), żeby móc w czasie lekcji uczestniczyć w dyskusji.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji. Następnie zapisuje na tablicy pytanie: Czy Władysław Jagiełło był dobrym królem dla Polski i Polaków?
Nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na dwie grupy. Pierwsza to zwolennicy rządów Władysława Jagiełły, uważa, że był dobrym królem dla Polski, druga wypowiada się krytycznie o rządach władcy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie mają wyznaczony czas na przygotowanie się, zebranie argumentów i uzasadnienie swojego stanowiska. Nauczyciel przypomina, aby wziąć pod uwagę zarówno aspekty polityczne, jak i osobiste władcy.
Po wyznaczonym czasie przedstawiciele poszczególnych grup podają argumenty, aby udowodnić swoje racje, stosując się do polecenia nauczyciela. Zwracają uwagę na:
osobowość władcy,
konsekwencje i skutki unii w Krewie,
relacje rodzinne,
stosunki polityczne i relacje z Krzyżakami,
kwestię następcy tronu.
Uczniowie dyskutują nad argumentami w czasie określonym przez nauczyciela. Wybrana osoba może zapisywać najważniejsze informacje (argumenty) obu stron na tablicy.
Nauczyciel po zakończeniu dyskusji prosi uczniów o wysłuchanie audiobooka, a następnie zapisanie wniosków, jakie nasuwają się uczniom po omówieniu osoby Władysława Jagiełły.
Nauczyciel wyznacza ćwiczenia do wykonania w parach, następnie uczniowie wspólnie omawiają odpowiedzi, a prowadzący udziela im informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Na podsumowanie dzisiejszej lekcji uczniowie wykonują ćwiczenie 9. Wybrane trzy osoby odczytują swoją odpowiedź, w razie konieczności nauczyciel weryfikuje wspólnie z uczniami jej poprawność.
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej ucznia oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.
Napisz swoją opinię na temat Władysława Jagiełły – czy był dobrym królem dla Polski i Polaków? Uzasadnij swoje zdanie.
Materiały pomocnicze:
Długosz J., Roczniki czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego, t. 11, Kraków 2009.
Sobieski W., Dzieje Polski, t. 1, Warszawa 1923.
Bardach J., Władysław Jagiełło, Poczet królów i książąt polskich, Warszawa 1978.
Wiek V‑XV. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 1997.
Kizik E., Jurek T., Historia Polski do 1572, Warszawa 2013.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie źródeł dostępnych w e‑materiale uczniowie mogą przygotować mapę myśli dotyczącą Władysława Jagiełły.