Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: historia

Temat: Nienawidzony i wielbiony. Ostatnie lata rządów Władysława Jagiełły

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XII. Polska w XIV–XV w. Uczeń:
4) charakteryzuje i ocenia stosunki polsko‑krzyżackie na płaszczyźnie politycznej, gospodarczej i kulturowej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XII. Polska w XIV–XV w. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) ocenia znaczenie unii polsko‑litewskiej z perspektywy obu narodów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego ta sama osoba może być oceniana na różne sposoby;

  • rozumie, że nie całkiem pokonany nieprzyjaciel zawsze może stanowić potencjalne niebezpieczeństwo;

  • wyjaśnia, że interes rodziny jest często ważniejszy niż interes państwa;

  • zakres rozszerzony: ocenia znaczenie unii polsko‑litewskiej z perspektywy obu narodów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • debata „za” i „przeciw”,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,

  • rozmowa kierowana.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem zawartym w e‑materiale (bez treści audiobooka), żeby móc w czasie lekcji uczestniczyć w dyskusji.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji. Następnie zapisuje na tablicy pytanie: Czy Władysław Jagiełło był dobrym królem dla Polski i Polaków?

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na dwie grupy. Pierwsza to zwolennicy rządów Władysława Jagiełły, uważa, że był dobrym królem dla Polski, druga wypowiada się krytycznie o rządach władcy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie mają wyznaczony czas na przygotowanie się, zebranie argumentów i uzasadnienie swojego stanowiska. Nauczyciel przypomina, aby wziąć pod uwagę zarówno aspekty polityczne, jak i osobiste władcy.

  2. Po wyznaczonym czasie przedstawiciele poszczególnych grup podają argumenty, aby udowodnić swoje racje, stosując się do polecenia nauczyciela. Zwracają uwagę na:

  • osobowość władcy,

  • konsekwencje i skutki unii w Krewie,

  • relacje rodzinne,

  • stosunki polityczne i relacje z Krzyżakami,

  • kwestię następcy tronu.

  1. Uczniowie dyskutują nad argumentami w czasie określonym przez nauczyciela. Wybrana osoba może zapisywać najważniejsze informacje (argumenty) obu stron na tablicy.

  2. Nauczyciel po zakończeniu dyskusji prosi uczniów o wysłuchanie audiobooka, a następnie zapisanie wniosków, jakie nasuwają się uczniom po omówieniu osoby Władysława Jagiełły.

  3. Nauczyciel wyznacza ćwiczenia do wykonania w parach, następnie uczniowie wspólnie omawiają odpowiedzi, a prowadzący udziela im informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Na podsumowanie dzisiejszej lekcji uczniowie wykonują ćwiczenie 9. Wybrane trzy osoby odczytują swoją odpowiedź, w razie konieczności nauczyciel weryfikuje wspólnie z uczniami jej poprawność.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej ucznia oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.

  2. Napisz swoją opinię na temat Władysława Jagiełły – czy był dobrym królem dla Polski i Polaków? Uzasadnij swoje zdanie.

Materiały pomocnicze:

Długosz J., Roczniki czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego, t. 11, Kraków 2009.

Sobieski W., Dzieje Polski, t. 1, Warszawa 1923.

Bardach J., Władysław Jagiełło, Poczet królów i książąt polskich, Warszawa 1978.

Wiek V‑XV. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 1997.

Kizik E., Jurek T., Historia Polski do 1572, Warszawa 2013.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie źródeł dostępnych w e‑materiale uczniowie mogą przygotować mapę myśli dotyczącą Władysława Jagiełły.