Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Krzysztof Lorek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak obliczyć opór zastępczy układu oporników połączonych równolegle?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
13) posługuje się pojęciem oporu zastępczego; oblicza opór zastępczy układu oporników połączonych szeregowo lub równolegle;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. poda metodę obliczania oporu zastępczego układu oporników połączonych równolegle.

  2. rozwiąże zadania wymagające obliczania oporu zastępczego oporników połączonych równolegle.

Strategie i metody
nauczania:

flipped classroom

Formy zajęć:

- wykład,
- samodzielne rozwiązywanie zadań.

Środki dydaktyczne:

Film samouczek

Materiały pomocnicze:

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

- Na poprzedniej lekcji nauczyciel zadaje do domu zadanie 6 do rozwiązania w oparciu o treść filmu samouczka z tego e‑materiału. Uczniowie mogą wykorzystać informacje dotyczące metody obliczania oporu zastępczego układu oporników połączonych szeregowo, dostępne w części „Przeczytaj”.
- Nauczyciel dokonuje wprowadzenia do lekcji oraz sprawdza i omawia zadanie 6.

Faza realizacyjna:

- Uczniowie samodzielnie rozwiązują kolejno zadania 1, 4, 3 i 7. Nauczyciel chodzi po klasie, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby, udziela im wskazówek.
- W razie potrzeby, problematyczne zadania są rozwiązane na tablicy i omówione przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

- Nauczyciel formułuje notatkę dotyczącą metody obliczania oporu zastępczego układu oporników połączonych równolegle.

Praca domowa:

Zadania 2 i 5.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek uczniowie powinni obejrzeć samodzielnie w domu i rozwiązać w oparciu o niego zadanie 6. Rozwiązanie tego zadania pomaga uczniom utrwalić wiadomości zawarte w filmie. Alternatywnie nauczyciel może osobiście rozwiązać na tablicy zadanie z filmu samouczka podczas lekcji, a po tym zadać uczniom zadanie 6 do samodzielnego rozwiązania na lekcji.