Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Mamy 4 oporniki o oporach A, B, C i D. Podaj wzór na odwrotność ich oporu zastępczego, jeśli połączymy je wszystkie równolegle.

uzupełnij treść
2
Ćwiczenie 2
R5f4lVGieUnlI
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.

Powyższy schemat przedstawia trzy oporniki połączone szeregowo. Dorysuj dwa połączenia w taki sposób, aby te trzy oporniki były połączone równolegle.

RVpM4yVBEz1hR
R1Gkzf9Lp3qHX
Ćwiczenie 2
Na rysunku są 3 jednakowe, podłużne prostokąty, symbolizujące oporniki. Prostokąty ułożone są poziomo jeden za drugim, a ich krótsze boki połączono poziomymi odcinkami, symbolizującym przewody elektryczne. Poziome przewody elektryczne wychodzą też z lewej krawędzi lewego prostokąta i z prawej krawędzi prawego prostokąta. Punkty na przewodach oznaczono następującymi literami. Z lewej strony pierwszego przewodu znajduje się punkt wielkie A, między pierwszym i drugim przewodem punkt wielkie B, między drugim i trzecim przewodem punkt wielkie C, z prawej strony trzeciego przewodu punkt wielkie D. Aby te trzy oporniki były połączone równolegle, należy połączyć przewodami punkty A i B oraz C i D / A i C oraz B i D / A i D oraz B i C.
1
Ćwiczenie 3
R1cW7n1jUasWE
Pewną liczbę oporników o oporach 2,7 MΩ połączono równolegle. Otrzymano opór zastępczy o wartości 0,3 MΩ. Ile było tych oporników?

Uzupełnij odpowiedź: Było [podaj odpowiedź] oporników.
21
Ćwiczenie 4

Oblicz opór między punktami A i B sieci oporników na poniższym schemacie.

RwwCPKImq8CLn
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
uzupełnij treść
21
Ćwiczenie 5

Dwa oporniki o oporach R1R2 połączono równolegle. W filmie samouczku z tego e‑materiału pokazano, że ich opór zastępczy bardzo wygodnie jest wyrazić jako:

RZ=R1R2R1+R2

Rozważmy teraz sytuację, w której mamy n oporników o wartościach oporu R1,R2,...,Rn połączonych równolegle. Zweryfikuj, czy w tej sytuacji można obliczyć opór zastępczy z analogicznego wzoru

RZ=R1R2...RnR1+R2+...+Rn
uzupełnij treść
11
Ćwiczenie 6

Oblicz wszystkie niezerowe wartości oporu, jakimi dysponujemy, jeśli mamy trzy pojedyncze oporniki o oporach 110 omega, 220 omega i 330 omega. Załóżmy że oporniki możemy łączyć tylko równolegle.

uzupełnij treść
21
Ćwiczenie 7
REHSlpH0avUxI
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.

Szyna tramwajowa na pewnej trasie tworzy okrąg o promieniu r = 10 km. Jest ona wykonana ze stali o oporze właściwym ρ =310-6 Ω m, a jej przekrój poprzeczny to prostokąt o wymiarach 15cm×6cm.

Stacje A i B dzieli dokładnie 1/4 długości całej pętli. Oblicz opór elektryczny między punktami A i B szyny. Załóż, że szyna nie ma kontaktu z żadnym innym przewodnikiem (np. z glebą, innymi metalowymi elementami) oraz że ma ona w każdym miejscu taki sam kształt przekroju poprzecznego i nie posiada żadnych przerw.

uzupełnij treść
21
Ćwiczenie 8

Nauczyciel na lekcji powiedział, że gdy wpinamy urządzenia do gniazdek w przedłużaczu (złodziejce), są one połączone równolegle i podpięte do napięcia sieciowego. Masz do dyspozycji omomierz i przedłużacz niepodłączony do gniazdka i bez wpiętych wtyczek urządzeń. Opisz, w jaki sposób przy pomocy tego omomierza i przedłużacza zweryfikować stwierdzenie nauczyciela.

uzupełnij treść