Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Chrześcijaństwo we wczesnym średniowieczu – Wyznania Augustyna Aureliusza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia biografię św. Augustyna;
wyjaśnia takie pojęcia, jak: jest manicheizm, dualizm, patrystyka;
dokonuje analizy fragmentów Wyznań św. Augustyna – wskazuje cechy gatunkowe i pytania retoryczne;
interpretuje fragmenty Wyznań w kontekście wczesnego chrześcijaństwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją
Nauczyciel poleca uczniom utrwalenie wiedzy z sekcji „Przeczytaj”, która będzie niezbędna do przeprowadzenia lekcji o charakterze odwróconym.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel w fazie wstępnej lekcji czyta przykładowe pytania, które zadawał św. Augustyn w swoich wywodach filozoficznych. Może posłużyć się tekstem z „Wprowadzenia”. Po krótkiej rozmowie z uczniami na temat ponadczasowości filozofii nauczyciel podaje cele lekcji i zapisuje jej temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Ta część lekcji realizuje strukturę odwróconą, zatem uczniowie przystępują do wykonania ćwiczeń: 1‑4 na podstawie wiedzy zdobytej w domu. Nauczyciel ocenia tę część pracy uczniów.
Następnie uczniowie zapoznają się treścią wykładu prof. Pawła Stępnia (sekcja „Film”) i dobrani w pary wykonują zestaw poleceń przygotowanych do materiału.
W ostatniej części fazy realizacyjnej uczniowie przystępują do analizy i interpretacji fragmentów Wyznań św. Augustyna. Wykonują ćwiczenia: 5‑8 w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej lekcji nauczyciel powraca do przykładów pytań, które w swoich rozważaniach zadawał św. Augustyn. W ogólnoklasowej dyskusji, uczniowie zastanawiają się nad aktualnością tych tez i wątpliwości dziejowych.
Materiały dodatkowe
Louis de Wohl, Św. Augustyn. Niespokojny płomień, tłum M. Wyrwas‑Wiśniewska, Sandomierz 2008.
George Henderson, Wczesne średniowiecze, tłum. P. Paszkiewicz, Warszawa 1984.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium do lekcji powtórkowej nie tylko na temat dokonań św. Augustyna, ale także - momentu przełomowego w epoce średniowiecza.