Sprawdź się
Przyporządkuj dwu przedstawicielom patrystyki przekonania dotyczące wiary i uznania wartości filozofii greckiej:
wiara potrzebująca zrozumienia, wiara niewymagająca rozumu, wyłączność nauczania Ewangelii, odrzucenie filozofii greckiej, nauczanie Pisma Świętego i starożytnych filozofów, akceptacja tradycji filozofii greckiej
Tertulian | |
---|---|
Augustyn Aureliusz |
Przyporządkuj poglądom św. Augustyna pojęcia dla nich kluczowe:
łaska boża, państwo boże – państwo ziemskie, Bóg – osoba, wolna wola, Bóg – byt najwyższy, zło brakiem dobra, boska iluminacja
personalizm | |
teocentryzm | |
teodycea | |
mistycyzm | |
prowidencjalizm | |
predestynacjonizm | |
woluntaryzm |
Nazwij dwa gatunki literackie wykorzystane przez św. Augustyna w przywołanym cytacie. Wymień po jednej cesze charakterystycznej dla każdego z nich:
WyznaniaJakże wielki jesteś, Panie. Jakże godzien, by Cię sławić. Wspaniała Twoja moc. Mądrości Twojej nikt nie zmierzy. Pragnie Cię sławić człowiek, cząsteczka tego, co stworzyłeś. On dźwiga swą śmiertelną dolę, świadectwo grzechu, znak wyraźny, że pysznym się sprzeciwiasz, Boże. A jednak sławić Ciebie pragnie ta cząstka świata, któryś stworzył. Ty sprawiasz sam, że sławić Cię jest błogo. Stworzyłeś nas bowiem jako skierowanych ku Tobie.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem Wyznań. Podaj pytania retoryczne, które można przekształcić na tezy i przeredaguj je na zdania orzekające w taki sposób, by zachować sens tekstu
WyznaniaAle czy mogę Go wzywać? On przecież Bogiem jest i Panem moim! Wzywając, w istocie proszę o to, by przyszedł do mnie. A czy jest we mnie takie miejsce, do którego mógłby Bóg mój przyjść? On, który niebo i ziemię stworzył! Czy w ogóle, Boże mój, jest we mnie cokolwiek, co mogłoby Cię ogarnąć? Czy całe niebo i ziemia, które stworzyłeś i w których mnie stworzyłeś, ogarniają Ciebie? A może dlatego, że bez Ciebie nic by nie istniało, wszystko, co istnieje, zawiera Ciebie? Może dotyczy to i mnie, gdy proszę, żebyś przyszedł do mnie... Bo zupełnie nie byłoby mnie, gdyby Ciebie we mnie nie było!
Zinterpretuj sens filozoficzny następującego fragmentu Wyznań św. Augustyna. Nazwij pogląd filozoficzny zawarty w wypowiedzi:
WyznaniaStało się też dla mnie jasne, iż rzeczy, które ulegają zepsuciu, są dobre. Gdyby były najwyższymi dobrami, nie mogłyby ulec zepsuciu. Nie mogłyby też się zepsuć, gdyby w ogóle nie były dobre. Będąc najwyższymi dobrami, byłyby niezniszczalne; gdyby zaś zupełnie nie były dobrami nie byłoby w nich niczego, co można by zepsuć. Zepsucie jest szkodą; a przecież nie byłoby szkodą, gdyby nie polegało na zmniejszeniu dobra.
Uzupełnij puste miejsca, wpisując – zgodnie z przekonaniami św. Augustyn– określenia odpowiadające wymienionym pojęciom: