Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Modele ustrojowe państw Azji (Indie)
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
19) przedstawia niezachodni reżim demokratyczny lub hybrydowy (np. funkcjonujący w Wielonarodowym Państwie Boliwii, Republice Indii, Republice Południowej Afryki i Republice Singapuru).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia wybrane uwarunkowania społeczne panujące w Republice Indii;
analizuje zasady ustrojowe, na których opierają się Indie;
charakteryzuje system władzy w Indiach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat: „Rodzaje oporu jako metody walki o niepodległość”.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:
I grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Indii jako kolonii brytyjskiej;
I grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Mahatmy Gandhiego;
III grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat kast w Indiach.
3. Omówienie przez nauczyciela:
uwarunkowań społecznych w Indiach;
zasad ustrojowych, na których opierają się Indie;
systemu władzy w Indiach jako największej na świecie demokracji.
4. Praca z multimedium i wykonanie ćwiczeń do multimedium (1‑3).
5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
społeczeństwa w Indiach;
zasad ustrojowych;
systemu władzy w Indiach.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–4).
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Republiki Indii, tłum. Janusz Trzciński, Wrocław 1976.
Jakub Zajączkowski, Ewolucja i wyzwania systemu politycznego w Indiach na początku XXI wieku. Implikacje dla polityki zagranicznej, „Krakowskie Studia Międzynarodowe” 2007, nr 1.
Informator ekonomiczny. Indie, gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o modelach ustrojowych państw Azji na przykładzie Indii.