Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Modele ustrojowe państw Azji (Indie)

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

19) przedstawia niezachodni reżim demokratyczny lub hybrydowy (np. funkcjonujący w Wielonarodowym Państwie Boliwii, Republice Indii, Republice Południowej Afryki i Republice Singapuru).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia wybrane uwarunkowania społeczne panujące w Republice Indii;

  • analizuje zasady ustrojowe, na których opierają się Indie;

  • charakteryzuje system władzy w Indiach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat: „Rodzaje oporu jako metody walki o niepodległość”.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:

  • I grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Indii jako kolonii brytyjskiej;

  • I grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Mahatmy Gandhiego;

  • III grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat kast w Indiach.

3. Omówienie przez nauczyciela:

  • uwarunkowań społecznych w Indiach;

  • zasad ustrojowych, na których opierają się Indie;

  • systemu władzy w Indiach jako największej na świecie demokracji.

4. Praca z multimedium i wykonanie ćwiczeń do multimedium (1‑3).

5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • społeczeństwa w Indiach;

  • zasad ustrojowych;

  • systemu władzy w Indiach.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–4).

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Republiki Indii, tłum. Janusz Trzciński, Wrocław 1976.

Jakub Zajączkowski, Ewolucja i wyzwania systemu politycznego w Indiach na początku XXI wieku. Implikacje dla polityki zagranicznej, „Krakowskie Studia Międzynarodowe” 2007, nr 1.

Informator ekonomiczny. Indie, gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o modelach ustrojowych państw Azji na przykładzie Indii.