Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przegląd równań „z mianownikiem”

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum,  zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;

2) interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe;

4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż x+1xx-1+1x+12xx-1x+1.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje równania zawierające mianownik

  • określa dziedzinę równania wymiernego

  • spośród rozwiązań danego równania wybiera te, które spełniają warunki zadania

  • buduje model matematyczny problemu z kontekstem realistycznym

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • karta kołowa

  • planowanie z przyszłości

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Metodą karty kołowej uczniowie przypominają wiadomości i umiejętności związane z rozwiązywaniem równań zawierających mianownik.

  2. Nauczyciel przedstawia problem i dzieli uczniów na grupy. Każdej grupie rozdaje karty kołowe z „okienkami”:

    • rodzaje równań zawierających mianownik,

    • przykłady równań zawierających mianownik,

    • zadania z kontekstem realistycznym, których rozwiązanie prowadzi do ułożenia równania zawierającego mianownik (1–2 przykłady).

  3. Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują swoje karty.

  4. W wyniku dyskusji podsumowującej, uczniowie powinni zauważyć, że równania zawierające mianownik, można podzielić na dwie najważniejsze grupy – w mianowniku stoi liczba (czyli współczynniki liczbowe są zapisane w postaci ułamków) lub w mianowniku znajduje się co najmniej jedno wyrażenie zawierające zmienną. W pierwszym przypadku najczęściej dziedziną takiego równania jest zbiór liczb rzeczywistych, a w drugim przypadku, istotne jest określenie dziedziny równania.

  5. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach metodę planowania z przyszłości. Punktem startu jest stwierdzenie przez uczniów, że potrafią rozwiązywać równania zawierające mianownik.

  2. Patrząc z przyszłości określają działania, jakie wykonali by to osiągnąć. Cofając się wstecz – określają czynności, które muszą obecnie wykonać, aby ukształtować dane umiejętności. W ułożonym planie działań powinni uwzględnić wiadomości, które mogą pozyskać z sekcji „Przeczytaj” i sekcji „Animacja”.

  3. Grupy postępują zgodnie z ułożonym planem. Po upływie czasu wyznaczonego przez nauczyciela, rozwiązują Ćwiczenia sprawdzające – grupy kolejno rozwiązują zadania, wykonując obliczenia na tablicy, tłumacząc ich rozwiązania pozostałym.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczniowie powinni wykonać mapę myśli, pokazującą rozliczne zastosowania równań zawierających mianownik.

Materiały pomocnicze:

Rozwiązywanie równań zawierających mianownik metodą równań równoważnychPPCKbWytDRozwiązywanie równań zawierających mianownik metodą równań równoważnych

Wskazówki metodyczne:

Animacja będzie przydatna na zajęciach poświęconych określaniu dziedziny równania.