Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przegląd równań „z mianownikiem”
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
2) interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe;
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje równania zawierające mianownik
określa dziedzinę równania wymiernego
spośród rozwiązań danego równania wybiera te, które spełniają warunki zadania
buduje model matematyczny problemu z kontekstem realistycznym
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
karta kołowa
planowanie z przyszłości
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Metodą karty kołowej uczniowie przypominają wiadomości i umiejętności związane z rozwiązywaniem równań zawierających mianownik.
Nauczyciel przedstawia problem i dzieli uczniów na grupy. Każdej grupie rozdaje karty kołowe z „okienkami”:
rodzaje równań zawierających mianownik,
przykłady równań zawierających mianownik,
zadania z kontekstem realistycznym, których rozwiązanie prowadzi do ułożenia równania zawierającego mianownik (1–2 przykłady).
Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują swoje karty.
W wyniku dyskusji podsumowującej, uczniowie powinni zauważyć, że równania zawierające mianownik, można podzielić na dwie najważniejsze grupy – w mianowniku stoi liczba (czyli współczynniki liczbowe są zapisane w postaci ułamków) lub w mianowniku znajduje się co najmniej jedno wyrażenie zawierające zmienną. W pierwszym przypadku najczęściej dziedziną takiego równania jest zbiór liczb rzeczywistych, a w drugim przypadku, istotne jest określenie dziedziny równania.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodę planowania z przyszłości. Punktem startu jest stwierdzenie przez uczniów, że potrafią rozwiązywać równania zawierające mianownik.
Patrząc z przyszłości określają działania, jakie wykonali by to osiągnąć. Cofając się wstecz – określają czynności, które muszą obecnie wykonać, aby ukształtować dane umiejętności. W ułożonym planie działań powinni uwzględnić wiadomości, które mogą pozyskać z sekcji „Przeczytaj” i sekcji „Animacja”.
Grupy postępują zgodnie z ułożonym planem. Po upływie czasu wyznaczonego przez nauczyciela, rozwiązują Ćwiczenia sprawdzające – grupy kolejno rozwiązują zadania, wykonując obliczenia na tablicy, tłumacząc ich rozwiązania pozostałym.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie powinni wykonać mapę myśli, pokazującą rozliczne zastosowania równań zawierających mianownik.
Materiały pomocnicze:
Rozwiązywanie równań zawierających mianownik metodą równań równoważnychRozwiązywanie równań zawierających mianownik metodą równań równoważnych
Wskazówki metodyczne:
Animacja będzie przydatna na zajęciach poświęconych określaniu dziedziny równania.