Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Stany Zjednoczone - od wojny domowej do mocarstwa przemysłowego (podsumowanie wiadomości)

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
3) omawia przyczyny, zasięg i następstwa ekspansji kolonialnej państw europejskich, Stanów Zjednoczonych i Japonii.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
2) wyjaśnia przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych Ameryki;
3) omawia przyczyny, zasięg i następstwa ekspansji kolonialnej państw europejskich, Stanów Zjednoczonych Ameryki i Japonii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje przyczyny społeczne i gospodarcze, które doprowadziły do przekształcenia się Stanów Zjednoczonych w mocarstwo przemysłowe;

  • przeanalizuje sytuację społeczną i polityczną w Stanach Zjednoczonych po wojnie secesyjnej;

  • weryfikuje swój stan wiedzy dotyczący wydarzeń w Stanach Zjednoczonych w XIX w., wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Stany Zjednoczone - od wojny domowej do mocarstwa przemysłowego (podsumowanie wiadomości)”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz wspólnie z nimi ustala kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
    Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Gra edukacyjna”). Uczniowie zapoznają się z medium i wykonują polecenie nr 2 „Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że w wyniku wojny secesyjnej Stany Zjednoczone narodziły się po raz drugi? Uzasadnij swoje stanowisko”.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr od 1 do 3. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

  3. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia nr od 4 do 6, które zostały wyświetlone na tablicy. Nauczyciel śledzi na platformie postępy uczestników zajęć, sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

  4. Nauczyciel wyświetla kolejne ćwiczenia nr 7 i 8, które uczniowie wykonują w czteroosobowych grupach. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Stany Zjednoczone - od wojny domowej do mocarstwa przemysłowego (podsumowanie wiadomości)”.

  2. Wykonaj polecenie nr 3 z sekcji „Gra edukacyjna”.

Materiały pomocnicze:

Bartnicki A., Donald T. Critchlow: Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, Warszawa, 1995.

Brogan H, Historia Stanów Zjednoczonych. Wrocław‑Warszawa‑Kraków 2004.

Chwalba A., Historia. Wiek XIX, Warszawa 2008.

Gołębiowski M, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004.

Jenkins P.: Historia Stanów Zjednoczonych, Kraków, 2009.

Wskazówki metodyczne:

  • Informacje z sekcji „Gra edukacyjna” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie. Cały materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.