Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Stany Zjednoczone - od wojny domowej do mocarstwa przemysłowego (podsumowanie wiadomości)
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przyczyny społeczne i gospodarcze, które doprowadziły do przekształcenia się Stanów Zjednoczonych w mocarstwo przemysłowe;
przeanalizuje sytuację społeczną i polityczną w Stanach Zjednoczonych po wojnie secesyjnej;
weryfikuje swój stan wiedzy dotyczący wydarzeń w Stanach Zjednoczonych w XIX w., wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Stany Zjednoczone - od wojny domowej do mocarstwa przemysłowego (podsumowanie wiadomości)”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz wspólnie z nimi ustala kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Gra edukacyjna”). Uczniowie zapoznają się z medium i wykonują polecenie nr 2 „Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że w wyniku wojny secesyjnej Stany Zjednoczone narodziły się po raz drugi? Uzasadnij swoje stanowisko”.
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr od 1 do 3. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia nr od 4 do 6, które zostały wyświetlone na tablicy. Nauczyciel śledzi na platformie postępy uczestników zajęć, sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Nauczyciel wyświetla kolejne ćwiczenia nr 7 i 8, które uczniowie wykonują w czteroosobowych grupach. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Stany Zjednoczone - od wojny domowej do mocarstwa przemysłowego (podsumowanie wiadomości)”.
Wykonaj polecenie nr 3 z sekcji „Gra edukacyjna”.
Materiały pomocnicze:
Bartnicki A., Donald T. Critchlow: Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, Warszawa, 1995.
Brogan H, Historia Stanów Zjednoczonych. Wrocław‑Warszawa‑Kraków 2004.
Chwalba A., Historia. Wiek XIX, Warszawa 2008.
Gołębiowski M, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004.
Jenkins P.: Historia Stanów Zjednoczonych, Kraków, 2009.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Gra edukacyjna” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie. Cały materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.