Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RkUuq375DpDR311
Ćwiczenie 1
Zaznacz na osi czasu wydarzenia z dziejów USA w XIX wieku. 1823 Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie wojny secesyjnej, 2. Zakup Alaski od Rosji, 3. Ogłoszenie doktryny Monroe, 4. Zniesienie niewolnictwa w USA, 5. Zajęcie Filipin przez USA 1863 Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie wojny secesyjnej, 2. Zakup Alaski od Rosji, 3. Ogłoszenie doktryny Monroe, 4. Zniesienie niewolnictwa w USA, 5. Zajęcie Filipin przez USA 1865 Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie wojny secesyjnej, 2. Zakup Alaski od Rosji, 3. Ogłoszenie doktryny Monroe, 4. Zniesienie niewolnictwa w USA, 5. Zajęcie Filipin przez USA 1867 Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie wojny secesyjnej, 2. Zakup Alaski od Rosji, 3. Ogłoszenie doktryny Monroe, 4. Zniesienie niewolnictwa w USA, 5. Zajęcie Filipin przez USA 1898 Możliwe odpowiedzi: 1. Zakończenie wojny secesyjnej, 2. Zakup Alaski od Rosji, 3. Ogłoszenie doktryny Monroe, 4. Zniesienie niewolnictwa w USA, 5. Zajęcie Filipin przez USA
R1BP9qMym2z8d
Ćwiczenie 1
Połącz w pary daty z wydarzeniami. 1823 Możliwe odpowiedzi: 1. Zajęcie Filipin przez USA, 2. Zakończenie wojny secesyjnej, 3. Zakup Alaski od Rosji, 4. Zniesienie niewolnictwa w USA, 5. Ogłoszenie doktryny Monroe 1863 Możliwe odpowiedzi: 1. Zajęcie Filipin przez USA, 2. Zakończenie wojny secesyjnej, 3. Zakup Alaski od Rosji, 4. Zniesienie niewolnictwa w USA, 5. Ogłoszenie doktryny Monroe 1865 Możliwe odpowiedzi: 1. Zajęcie Filipin przez USA, 2. Zakończenie wojny secesyjnej, 3. Zakup Alaski od Rosji, 4. Zniesienie niewolnictwa w USA, 5. Ogłoszenie doktryny Monroe 1867 Możliwe odpowiedzi: 1. Zajęcie Filipin przez USA, 2. Zakończenie wojny secesyjnej, 3. Zakup Alaski od Rosji, 4. Zniesienie niewolnictwa w USA, 5. Ogłoszenie doktryny Monroe 1898 Możliwe odpowiedzi: 1. Zajęcie Filipin przez USA, 2. Zakończenie wojny secesyjnej, 3. Zakup Alaski od Rosji, 4. Zniesienie niewolnictwa w USA, 5. Ogłoszenie doktryny Monroe
R48BKBYTYUOZv11
Ćwiczenie 2
Przenieś charakterystyczne cechy dla Północy i Południa w Stanach Zjednoczonych w II połowie XIX wieku. Północ Możliwe odpowiedzi: 1. Urbanizacja, 2. Jankesi, 3. Dominacja przemysłu w gospodarce, 4. Demokraci, 5. Republikanie, 6. Protekcjonizm celny, 7. Unia, 8. Wolny rynek, 9. Gospodarka oparta na rolnictwie, 10. Konfederacja, 11. Niewolnictwo, 12. Secesja Południe Możliwe odpowiedzi: 1. Urbanizacja, 2. Jankesi, 3. Dominacja przemysłu w gospodarce, 4. Demokraci, 5. Republikanie, 6. Protekcjonizm celny, 7. Unia, 8. Wolny rynek, 9. Gospodarka oparta na rolnictwie, 10. Konfederacja, 11. Niewolnictwo, 12. Secesja
R1ZdJF2ZWzew621
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
1
Ćwiczenie 4

Zaznacz poprawne dokończenie zdania.

R1ei9Fsk7K7wa
Prezydentem Południa w czasie wojny secesyjnej był Możliwe odpowiedzi: 1. James Monroe., 2. Jefferson Davis., 3. Abraham Lincoln., 4. Woodrow Wilson.
21
Ćwiczenie 5

Przyjrzyj się ilustracji i odpowiedz na pytanie.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i odpowiedz na pytanie.

RcP1JBTXZ6yH0
Rysunek satyryczny z epoki
Źródło: wikitree.com, tylko do użytku edukacyjnego.
R8EYij3mJdXNx
Wyjaśnij, na czym polegała doktryna, do której odnosi się treść rysunku. W odpowiedzi zinterpretuj jego elementy graficzne. (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj źródła i odpowiedz na pytania.

Źródło 1.

Rozwój importu i eksportu w mln dolarów

Rok

Import

Eksport

Saldo

1860

1865

1870

1880

1890

1900

1910

1913

1914

354

239

436

668

789

850

1557

1813

1894

334

166

393

836

857

1394

1745

2466

2365

– 20

– 73

– 43

+ 168

+ 68

+ 544

+ 188

+ 653

+ 471

tabela Źródło: M. Michowicz, Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej 1865-1914, t. 38, Warszawa 1959, s. 14.

Źródło 2.

Fragment artkułu z gazety „La Paix” z 14 VIII 1890 roku

Stany Zjednoczone złamią Europę na gruncie gospodarczym. [...] nie prowadzą wojny dla skrawka ziemi, dla grupki skał zamienionych na fortece, ani też dla czci sztandaru. [...] nie uderzają w ludy, lecz w to, co ich utrzymuje przy życiu. Skromniej, bez hałasu ustanawiają cła. My w Europie zbroimy się, mordujemy. Stany atakują nas wszystkich przez ustawę o handlu, która w praktyce przekreśla eksport Europy. Stany Zjednoczone mają plan prosty – zamknąć najpierw rynek amerykański, gdy zaś dostatecznie rozwiną na bazie naturalnych bogactw swój przemysł, by zaspokoić wszystkie swe potrzeby, sięgną po handel światowy.

Stany Źródło: Fragment artkułu z gazety „La Paix” z 14 VIII 1890 roku, [w:] M. Michowicz, Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej 1865-1914, t. 38, Warszawa 1959, s. 14.
RQ74Nx7UBofgs
Podaj przyczynę polityczną spadku wartości eksportu i importu. (Uzupełnij) Rozstrzygnij, czy dane w tabeli potwierdzają obawy przedstawione w tekście, dotyczące roli Stanów Zjednoczonych w gospodarce światowej. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do obu źródeł. Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Przeczytaj tekst źródłowy i wyjaśnij, na czym polegało znaczenie, opisanych wystąpień robotników, dla ruchu robotniczego.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wyjaśnij, na czym polegało znaczenie, opisanych wystąpień robotników, dla ruchu robotniczego.

Majowe zajścia w Chicago

1 maja tłum robotników strajkujących, liczący około 50 tysięcy ludzi przeciągnął przez miasto w triumfalnym pochodzie, wzywając i resztę robotników, by zaprzestali pracować. […] Jednego z następnych dni, gdy się kilkaset robotników zebrało przed pewną fabryką, wzywając pracujących w niej, by nie zrywali solidarności robotniczej, nagle policja kazała im się rozejść, chociaż nie miała do tego najmniejszego prawa. Gdy wezwaniu nie uczyniono zadość, policjanci, nie czekając dłużej, dali ognia do zebranego tłumu i ranili cztery osoby, między nimi pewnego młodego chłopca. […]

Nazajutrz zwołano publiczne zebranie, by zaprotestować przeciwko tak podłemu postępowaniu; odbyło się ono pod odkrytym niebem na placu zwanym Heumarkt. Gdy większa część obecnych już się rozeszła, a na placu zostało zaledwie kilkaset osób, policja, która w liczbie 200 ludzi zachowywała się dotychczas spokojnie, nagle zaczęła w najbrutalniejszy sposób rozpędzać pozostałych, po czym bez żadnego powodu dała ognia do nich. Ale jednocześnie z wystrzałami policji dał się słyszeć huk bomby, rzuconej przez któregoś z obecnych […].

Zaraz po tym zajściu zaaresztowano bardziej wybitnych przedstawicieli stronnictwa anarchistycznego w Chicago, zarzucając im udział w owym rzuceniu bomby. […]

Sąd opierając się tylko na artykułach gazeciarskich skazał jednego z oskarżonych na 15 lat ciężkich robót, a 7 na śmierć! Nie trzeba zapominać, że w Ameryce wolno pisać, co się tylko podoba oraz, że gdy te artykuły były napisane, nikt nie pociągnął ich autorów do odpowiedzialności; tymczasem teraz mają zamiar ich zabić, nie mając przeciwko nim żadnych innych dowodów.

Maj Źródło: Majowe zajścia w Chicago, [w:] M. Michowicz, Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej 1865-1914, t. 38, Warszawa 1959, s. 14.
RqskFgWOAT905
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Przeczytaj tekst źródłowy, a następnie odpowiedz na pytania.

Fragment dokumentu z epoki

Ja, […] Prezydent Stanów Zjednoczonych, na mocy władzy przysługującej mi jako głównodowodzącemu Armii i Floty Stanów Zjednoczonych w czasie obecnego zbrojnego buntu przeciwko władzy i rządowi Stanów Zjednoczonych, stosując konieczne środki wojenne dla zgniecenia rzeczonej rebelii, proklamuję publicznie, że […] zgodnie z moimi zamiarami, co zostało zapowiedziane, sto dni wcześniej, […] rozkazuję i deklaruję, że wszystkie osoby trzymane jako niewolnicy w rzeczonych wyżej stanach i częściach stanów są i będą wolne, i że rząd Stanów Zjednoczonych, łącznie z władzami wojskowymi i morskimi, będzie ochraniał wolność rzeczonych wyżej osób.

prezydent Źródło: Fragment dokumentu z epoki, [w:] I. Rusinowa, T. Wituch, Teksty źródłowe do nauczania historii powszechnej. Między rewolucją francuską a rewolucją październikową, Warszawa 1980, s. 174.
RZvqWR3atN7wp
Podaj, stosowaną w historiografii nazwę rebelii, o której mowa w tekście. (Uzupełnij) Podaj imię i nazwisko prezydenta Stanów Zjednoczonych, który wydał dokument. (Uzupełnij) Wymień skutek wydania dokumentu. (Uzupełnij).