Autor: Anna Wąsik

Przedmiot: Matematyka

Temat: Stożek.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:
5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
6) stosuje wzory na pole wycinka koła i długość łuku okręgu.

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje, w jaki sposób można otrzymać stożek,

  • rozróżnia składowe stożka,

  • opisuje siatkę stożka,

  • wykorzystuje znane techniki do obliczenia długości promienia podstawy, wysokości lub tworzącej stożka,

  • wykorzystuje miarę łukową do obliczeń związanych ze stożkiem.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia interaktywne i rozmowa nauczająca na podstawie treści zawartych w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą burzy mózgu omawiają praktyczne zastosowania brył obrotowych; podają przykłady stożków w życiu codziennym.

  2. Nauczyciel omawia sposoby powstania stożka.

  3. Nauczyciel omawia składowe stożka.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel wyświetla zawartość w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Po zaznajomieniu się nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów dotyczące treści animacji.

  3. Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie nr 2, dotyczące animacji, a następnie wybrany uczeń omawia jego wykonanie na forum krok po kroku.

  4. W kolejnym kroku uczniowie realizują w parach ćwiczenia 1 − 6. Po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną parą.

  5. Uczniowie rozwiązują zadania indywidualnie wykonując Ćwiczenia nr 7, 8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

  1. Uczniowie indywidualnie rozwiązują polecenie nr 3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.

  2. Uczniowie dobierają się w pary i wymyślają sobie nawzajem zadanie analogiczne do ćwiczenia 7 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie je sobie nawzajem sprawdzają.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Prezentacja multimedialna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się przed sprawdzianem lub przy omawianiu tematów dotyczących kątów w stożku.