Dla nauczyciela
Autor: Anna Wąsik
Przedmiot: Matematyka
Temat: Stożek.
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
6) stosuje wzory na pole wycinka koła i długość łuku okręgu.
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, w jaki sposób można otrzymać stożek,
rozróżnia składowe stożka,
opisuje siatkę stożka,
wykorzystuje znane techniki do obliczenia długości promienia podstawy, wysokości lub tworzącej stożka,
wykorzystuje miarę łukową do obliczeń związanych ze stożkiem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
ćwiczenia interaktywne i rozmowa nauczająca na podstawie treści zawartych w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgu omawiają praktyczne zastosowania brył obrotowych; podają przykłady stożków w życiu codziennym.
Nauczyciel omawia sposoby powstania stożka.
Nauczyciel omawia składowe stożka.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel wyświetla zawartość w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Po zaznajomieniu się nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów dotyczące treści animacji.
Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie nr 2, dotyczące animacji, a następnie wybrany uczeń omawia jego wykonanie na forum krok po kroku.
W kolejnym kroku uczniowie realizują w parach ćwiczenia 1 − 6. Po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną parą.
Uczniowie rozwiązują zadania indywidualnie wykonując Ćwiczenia nr 7, 8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie indywidualnie rozwiązują polecenie nr 3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Uczniowie dobierają się w pary i wymyślają sobie nawzajem zadanie analogiczne do ćwiczenia 7 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie je sobie nawzajem sprawdzają.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się przed sprawdzianem lub przy omawianiu tematów dotyczących kątów w stożku.